Табела 5.1 Спецификација предмета на студијском програму докторских студија
Назив предмета: Природна израчунавања (Natural Computing) |
|||||
Наставник или наставници (презиме, средње слово име): Игњатовић М. Јелена |
|||||
Статус предмета: изборни |
|||||
Број ЕСПБ: 12 |
|||||
Услов: нема |
|||||
Циљ предмета Упознавање са новим неконвенционалним методама израчунавања, инспирисаним природом, са неу-ронским, еволуционарним, квантним и молекуларним израчунавањима, упознавање са границама тра-диционалних модела израчунавања и традиционалних рачунара, и како би се те границе могле поме-рити имплементацијом нових неконвенционалних модела израчунавања. |
|||||
Исход предмета По завршетку курса студент треба схвати основне идеје и принципе на којима се базирају нови некон-венционални модели израчунавања, да схвати где су границе традиционалних модела израчунавања и традиционалних рачунара, и како би се те границе могле померити имплементацијом нових неконвен-ционалних модела израчунавања. Студент треба и да буде оспособљен да те идеје и принципе само-стално практично примени у научним истраживањима. |
|||||
Садржај предмета Биолошке основе: Ћелије, хромозоми и гени, молекуларне операције за склапање гена (Gene Assem-bly), рекомбинација, биолошка мембрана, структура мембране, транспорт кроз мембрану, дељење ћелија, неурони. Склапање гена (Gene Assembly): Формални модели склапања гена, својства склапања гена. ДНК израчунавања: Структура и функционисање ДНК, ДНК као носилац генетске информације, операције на ДНК молекулу, модели молекуларних израчунавања, модели ДНК израчунавања, физич-ке имплементације, Adleman-ов експеримент, питања комплексности, Watson-Crick аутомати, inser-tion-deletion системи, splicing модели, H-системи, мултискупови (multisets). Мембранска израчуна-вања: Мембрански модели, P-системи, моћ P-система. Квантна израчунавања: Квантни феномени, bit и qubit, квантни рачун, квантна логика, квантни рачунари, квантни алгоритми, квантне имплемен-тације, квантно програмирање, Shor-ов алгоритам, квантна комплексност, квантна криптографија. Еволуционарни алгоритми. Неуронске мреже. |
|||||
Препоручена литература 1. G. Paun, G. Rozenberg and A. Salomaa, DNA Computing: New Computing Paradigms, Springer, Berlin-Heidelberg, 1998. 2. G. Paun, Membrane Computing: An Introduction, Springer, Berlin-Heidelberg, 2002. 3. A. Ehrenfeucht, T. Harju, I. Petre, D. M. Prescott and G. Rozenberg, Computation in Living Cells: Gene Assembly in Ciliates, Springer, Berlin-Heidelberg, 2004. 4. M. Amos, Theoretical and Experimental DNA Computation, Springer, Berlin-Heidelberg, 2005. 5. C. S. Calude and G. Paun, Computing with Cells and Atoms: An Introduction to Quantum, DNA and Membrane Computing, Taylor and Francis, 2001. |
|||||
Број часова активне наставе |
Предавања: 4 |
Студијски истраживачки рад: |
|||
Методе извођења наставе На предавањима се користе класичне методе наставе уз коришћење видео пројектора и интеракцију са студентима. Знање студената се тестира преко израде домаћих задатака и одбране семинарских радова. На завршном усменом испиту се проверава свеобухватно разумевање изложеног градива. |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) |
|||||
Предиспитне обавезе |
поена |
Завршни испит |
поена |
||
домаћи задаци |
10 (2x5) |
усмени испит |
70 |
||
семинарски рад |
20 |
.......... |
|
||
|
|||||