Назив предмета:     Методологија научно истраживачког рада

Наставник (презиме, средње слово, име):     Бoгдaновић Стојан

Статус предмета:     изборни

Број ЕСПБ:     2

Услов:     није предвиђен

Циљ предмета

Овладавање техникама и методама научног рада, оспособљавање за самосталну организацију и приказ научног рада.

Исход предмета

Студент је оспособљен да самостално прати технике доказивања. Усваја научни језик и принципе, самостално приказује научне резултате и организује научне радове.

Садржај предмета

 

  • Научно знање:

Карактеристике научног знања. Научне теорије. Индуктивно и дедуктивно расуђивање. Научно истраживање. Апстракција, дедукција и конкретизација.

  • Научни језик:

Карактеристике научног језика. Математички језик. Математичка симболика. Значај математичке симболике. Избор ознака. Писање научних текстова.

  • Методологија дедуктивних наука:

Историја дедуктивног метода. Дедуктивне теорије. Принципи изградње дедуктивних теорија. Термини дедуктивне теорије. Садржајне, формализоване и формалне теорије. Аксиоме дедуктивне теорије. Модел теорије. Теорема дедукције. Априорне и емпиријске дедуктивне теорије.

  • Индуктивни методи у науци:

Провера научних теорија. Хипотетичко-дедуктивни карактер науке. Сазнајне методе. Аналогија.

  • Технике доказивања:

Правила закљичивања. Исправна и неисправна аргументација. Доказивање и оповргивање. Правила закључивања.  Генерализација и специјализација. Грешке у закључивању. Методи и стратегије доказивања. Директни и индиректни докази. Математичка индукција. Математичке дефиниције. Рекурзивне дефиниције.

  • Техника писања научног рада, катогоризација часописа и базе података.

 

Препоручена литература

 

  1. А. Тарски, Увод у математичку логику и методологију математике, Рад, Београд, 1973.

 

Број часова  активне наставе:

Предавања: 30

Студијски истраживачки рад:

Методе извођења наставе

Фронтална, индивидуална, интерактивна

Оцена  знања

Предиспитне обавезе: 

Студент је у обавези да уради 4 домаћа задатка, сваки потпуно урађени домаћи задатак доноси студенту 10 поена.

Начин и процедура полагања испита: 

Испит се полаже усмено. Максималан број поена на усменом испиту је 60.