Универзитет у Нишу, Природно-математички факултет
   ИЗВЕШТАЈ О САМОВРЕДНОВАЊУ ВИСОКОШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ
2013-2016

СТАНДАРД 13 : УЛОГА СТУДЕНАТА У САМОВРЕДНОВАЊУ И ПРОВЕРИ КВАЛИТЕТА

Високошколске установе обезбеђују значајну улогу студената у процесу обезбеђења квалитета, и то кроз рад студентских организација и студентских представника у телима високошколске установе, као и кроз анкетирање студената о квалитету високошколске установе.

а) Опис стања, анализа и процена стандарда 13


      Природно-математички факултет Универзитета у Нишу је у пуној мери обезбедио укључивање студената у процес праћења, контроле, унапређивања и обезбеђења квалитета.
     Статутом Факултета и Стратегијом обезбеђења квалитета гарантовано је учешће студената у спровођењу стратегије, стандарда и процеса обезбеђења квалитета.
     Активна улога студената у процесу обезбеђења квалитета остварује се радом Студентског парламента, студентских представника у органима и стручним телима Факултета (Савет, Наставно-научно веће, Студент продекан), учешћем представника студената у раду органа за обезбеђење квалитета (Комисија за обезбеђење квалитета Факултета, Комисије за обезбеђење квалитета на департманима), периодичним оцењивањем квалитета студијских програма, наставног процеса, литературе, библио­течких и информатичких ресурса, педагошког рада наставника, сарадника и услова рада, као и факултетских служби путем анкетирања и изражавањем мишљења о свим општим актима Факултета.
     Факултет подстиче студенте на активно укључивање у процес развоја студијских програма, процес процене оптерећења, као и на унапређивање наставног процеса и метода испитивања.
     Осим посредног учествовања у процесу самовредновања, преко својих представ­ника, студенти обезбеђују и повратну информацију о квалитету појединих сегмената који су предмет самовредновања путем студентских анкета. На тај начин, студенти имају прилику да изразе своје задовољство или незадовољство објектом анкетирања, као и да предложе мере побољшања квалитета. Студенти су укључени у процес самовредновања преко својих представника кроз учешће у следећим органима и телима:

  • Савет факултета – 3 студентска представника,
  • Студентски парламент,
  • Студент продекан,
  • Наставно научно веће – 20% студената од укупног броја чланова Наставно-научног већа,
  • Комисија за обезбеђење квалитета Факултета - 2 студента,
  • Комисијe за обезбеђење квалитета департмана – 2 студента.
     Студентски парламент одржава седнице на којима се расправља о студентским питањима. Студентски парламент делегира представнике студената у телима и органима Факултета и стара се о заштити и интересима права студената.
     Студентски парламент врши следеће активности: бира и разрешава председника и потпредседника Студентског парламента и продекана студента; образује или формира радна тела која се баве појединим пословима из надлежности Студентског парламента; бира и разрешава представнике студената у органима и телима Факултета; доноси план и програм активности Студентског парламента; разматра питања у вези са унапређењем мобилности студената, заштитом права студената и унапређењем студентског стандарда; организује и спроводи програме ваннаставних активности студената; учествује у поступку самовредновања Факултета; остварује студентску мeђуфакултетску и међународну сарадњу; бира и разрешава представнике студената у органима и телима других установа и удружења у којима су заступљени представници студената Факултета у складу са општим актом установе, удружења односно Факултета; усваја финансијски план и извештај о финансијском пословању Студентског парламента; бира и разрешава чланове комисија које разматрају питања од интереса за Студентски парламент; обавља и друге послове у складу са законом, Статутом и општим актима Факултета.
     Два пута годишње, на крају сваког семестра, Факултет спроводи анкету којом се испитују ставови и оцене студената о питањима из свих области које су предмет самовредновања. Сва питања и смернице процеса анкетирања дефинисана су документом Правилник о студентском вредновању квалитета студија на Природно-математичком факултету у Нишу.
     У Наставно-научном већу студенти имају право гласа по питањима која се односе на осигурање квалитета наставе, реформу студијских програма, анализу ефикасности студирања и утврђивање броја ЕСПБ.
     Комисија за обезбеђење квалитета Факултета са два представника студената, као и шест Комисија за обезбеђење квалитета департмана са по два представника студената, су кључне комисије које су предвиђене Стратегијом обезбеђења квалитета. Оне су оперативна тела која се баве питањима обезбеђења и унапређења квалитета, те је учешће студената у Комисијама од великог значаја за цео процес.

б) Процена испуњености стандарда 13 (SWOT анализа)

     

У оквиру стандарда 13, Факултет је анализирао и квантитативно оценио следеће елементе:

  • Учешће студената у самовредновању +++

Обавезан елемент самовредновања високошколске установе јесте анкета којом се испитују ставови и мишљења студената о питањима из свих области које се прове­равају у процесу самовредновања. Високошколска установа је обавезна да организује и спроведе анкету и да њене резултате учини доступним јавности и укључи их у укупну оцену самовредновања и оцене квалитета. Анкетирање се спроводи континуирано сваке године од школске 2007/2008 године, а од 2011. године уведено је online анкетирање за студенте свих студијских програма.

  • Студентску евалуацију установе, студијских програма, наставе +++

Преко својих представника у Наставно-научном већу и Савету факултета и одговарајућим комисијама студенти су активно укључени у процесе евалуације и развоја курикулума на свим студијским програмима на Факултету.

  • Учешће студената у телима за обезбеђење квалитета +++

Кроз активно учешће у комисијама за обезбеђење квалитета (Комисија за обезбеђење квалитета Факултета са два представника студената, као и шест Комисија за обезбеђење квалитета департмана са по два представника студената) студенти дају своје мишљење о стратегији квалитета, показују иницијативу у предлагању поступака за обезбеђење и унапређење квалитета и активно учествују у њиховој реализацији.

Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности испитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља
     +++ - високо значајно; ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја

СНАГЕ
Студенти учествују у свим телима факултета која учествују у процесу самовредновања и процени квалитета.. +++
Учешће студената у самовредновању и провери квалитета даје реалнију слику квалитета Факултета...................................++
Студенти учествују у обради резултата анкетирања и креирању закључака........ +++

Студенти самостално предлажу мере за побољшање квалитета............................ +++

СЛАБОСТИ
Недовољна мотивисаност и заинтересованост студената за квалитетно учешће у процесу евалуације и унапређења квалитета..................................................++
Није увек могуће наћи баланс између стандарда који налаже да резултати евалуације буду доступни јавности, и заштите личног интегритета наставника и сарадника.................................................. ++

МОГУЋНОСТИ
Подизање свести студената о важности процеса самовредновања........................ ++
Могуће је мотивисати студенте да сами осмишљавају и спроводе активности преко Студентског парламента..........................+++

Организовање састанака са представницима управе факултета где би студенти директно износили своје предлоге................. ++

ОПАСНОСТИ
Неповерење студената да ће учешће у процесу самовредновања донети реалне промене..................................................... ++
Могуће прегласавање студената у телима за обезбеђење квалитета јер немају већину...................................................... +++
Недовољна свест студената да покажу иницијативе за унапређење квалитета....... +
Неповерење студената у анонимност анкета............................................................++

Неозбиљан приступ студената процесу евалуације квалитета може изазвати искривљену слику о квалитету..................++

Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 13


     Подстицање студента продекана на континуирани процес евалуације наставног процеса на основу студентских анкета и на подизање свести студената о важности процеса самовредновања.
     Подизање поверења студената у резултате процеса анкетирања.
      Обезбеђење јасног система упућивања предлога иновативних и корективних мера за рад Факултета од стране студената.
      Студентска организација у писаној форми треба да даје мишљење, предлоге и сугестије о стратегији, стандардима, поступцима и документима за обезбеђење квалитета, и то најмање једном годишње. Извештај студентске организације је потребно размотрити на првој наредној седници Наставно-научног већа, при чему се доноси одлука о предузимању одговарајућих мера за оне области које студенти оцењују као мањкаве. Извештај треба да буде доступан јавности.
     Студентском вредновању педагошког рада наставника мора се приступити конкретније уз дефинисање јасних критеријума у којој мери добијена оцена утиче на избор наставника.

Показатељи и прилози за стандард 13

Прилог 13.1.   Документација која потврђује учешће студената у самовредновању и провери квалитета
Прилог 13.1.   Верификација мандата студентима за обезбеђење квалитета