Универзитет у Нишу, Природно-математички факултет
   ИЗВЕШТАЈ О САМОВРЕДНОВАЊУ ВИСОКОШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ
2013-2016

СТАНДАРД 3 : СИСТЕМ ОБЕЗБЕЂЕЊА КВАЛИТЕТА

Високошколска установа изграђује организациону структуру за обезбеђење квалитета.

а) Опис стања, анализа и процена стандарда 3

 
     Централни субјект система за обезбеђење квалитета Природно-математичког факултета је Комисија за обезбеђење квалитета Факултета. Статутом и општим актима Факултета утвђени су састав, послови и одговор­ности Комисије за обезбеђење квалитета. 
     Чланом 177. Статута Природно-математичког факултета формално је уређено успостављање Комисије за обезбеђење квалитета као стручног и саветодавног тела које: 
     - планира и анализира поступке вредновања целокупног система образовања и научно-истраживачког рада на Факултету и управља тим поступцима;
     - спроводи оцењивање квалитета студијских програма, наставе и услова рада;
     - предлаже одговарајућа документа и процедуре за контролу и обезбеђење квалитета и самоврендовања;
     - учествује у раду одговарајућих органа и тела за обезбеђење квалитета на Универзитету.
     Радом Комисије руководи председник Комисије. Комисију чине председници Комисија за обезбеђење квалитета департмана. Чланове и председнике Комисија за обезбеђење квалитета департмана на предлог одговарајућих департмана, бира Наставно-научно веће на период од три године. Комисија се састоји од укупно девет чланова, и то: шест из реда наставника, један из реда ненаставног особља, као и два студента које бира Студентски парламент са мандатом од годину дана.
     Факултет стално примењује систем осигурања квалитета и обезбеђује критички осврт на циљеве, адекватно обликовање процеса и активности  везаних  за  квалитет,  као  и  одлучивање  на  транспарентан  начин, што се види на основу извештаја о раду комисије за обезбеђење квалитета Факултета који су дати за 2013/14, 2014/15 и 2015/16. годину.
     Факултет два пута годишње прикупља  и евалуирања податке који се односе на квалитет путем анкетирања наставника, сарадника и студената. Систем за анкетирање је доступан online на адреси http://www.pmf.ni.ac.rs/anketa.
     Стандарди и поступци за обезбеђење квалитета доносе се следећим поступком. Комисија за обезбеђење квалитета Природно-математичког факултета у Нишу израђује предлог документа. Припремљен предлог разматра Наставно-научно веће. Наставно-научно веће усваја документ или предлаже измене и допуне документа. Комисија за обезбеђење квалитета разматра предложене измене и коригује текст документа. Наставно-научно веће доноси Одлуку о његовом усвајању.
     Акциони план обезбеђења квалитета доноси се следећим поступком. Комисија за обезбеђење квалитета Природно-математичког факултета у Нишу израђује предлог документа. Припремљен предлог разматра Наставно-научно веће. Наставно-научно веће усваја документ или предлаже измене и допуне документа. Комисија за обезбеђење квалитета разматра предложене измене и коригује текст документа. Наставно-научно веће доноси Одлуку о његовом усвајању.
     Стратегија обезбеђења квалитета доноси се следећим поступком. Комисија за обезбеђење квалитета Природно-математичког факултета у Нишу израђује предлог документа. Припремљен предлог разматра Наставно-научно веће. Наставно-научно веће усваја предлог или предлаже измене и допуне документа. Комисија за обезбеђење квалитета разматра предложене измене и коригује текст документа. Наставно-научно веће прихвата предлог и предаје га Савету Факултета на разматрање. Савет Факултета доноси Одлуку о прихватању документа или предлаже измене и допуне документа. Комисија за обезбеђење квалитета разматра предложене измене, коригује текст документа и враћа га Савету на усвајање. Савет Факултета доноси Одлуку о прихватању документа.
     Анализа резултата анкета и предлог превентивних и корективних мера пред­ставља интегрални део сваког годишњег извештаја о раду Комисијe за обезбеђење квалитета.
     Корективне и превентивне мере везано за анкете обухватају следеће:
     Анкета о вредновању наставе по предметима од стране студената, обавља се кроз информациони систем факултета на крају зимског семестра, после завршетка јануарско-фебруарског испитног рока (почетак марта) и на крају летњег семестра, после завршетка јунског испитног рока (средина јула). Добијене податке Рачунарски центар прослеђује надлежној Комисији, која врши обраду и оцењује квалитет појединих предмета у смислу:
          а) квалитета држања наставе
          б) постојања адекватне литературе
          в) усклађености између предавања и испита, и друго.
          а) просечна оцена са којом студенти полажу предмет
          б) просечан број студената на предмету
          в) просечан број излазака на испит до полагања предмета
      На овај начин Комисија стиче увид у стање на предмету и о томе извештава декана, који обавља разговор са наставницима и сарадницима. Ако су просечне оцене које се односе на поједине аспекте квалитета предмета испод 2,5 предузимају се превентивне мере: појединачни разговор са наставницима и сарадницима о квалитету њиховог предмета, а ако су просечне оцене ниже од 2,0 предузимају се адекватне корективне мере.
     Лоше оцењени предмети се наредне године прате, а у случају поновљених лоших резултата Комисија подноси извештај Наставно-научном Већу, које може усвојити различите мере, као на пример: промену наставника/сарадника на предмету, промену позиције предмета у студијском програму, увођење нових лабораторијских вежби или практичног рада, увођење демонстрационих часова студената-демонстратора итд.
     Анкету студената о процени објективности оцењивања дефинисала је и обрађује Комисија за обезбеђење квалитета на Факултету. Анкетом су обухваћене процене објективности и непристрасности при оцењивању предметних наставника. У зависности од резултата анкетирања, Комисија обавештава декана и продекана за наставу, који врше одговарајуће разговоре са наставницима и сарадницима ангажованим на предметима који нису добро оцењени. Такви предмети се прате у наредном периоду, а целокупна слика се ствара на основу укрштања добијених резултата са резултатима других анкета које оцењују стање предмета, ка о и подацима који се могу добити из информационог система.
     Анкету студената о квалитету завршених студијских програма, дефинише и обрађује Комисија за обезбеђење квалитета на Факултету. Анкету попуњавају студенти након завршеног студијског програма. На основу резултата анкетирања стиче се утисак о начину полагања и организацији испита у оквиру студијског програма, , условима за рад и слично. У складу са потребама, на поједине резултате анкетирања скреће се пажња декану, али и Наставно-научном већу, где се предлажу и усвајају одговарајуће измене студијских програма, као што су модификације плана и програма, организације предмета и испита, и друго.
      Анкету студената о усклађености ЕСПБ са оптерећењем студената, дефинише и обрађује Комисија за обезбеђење квалитета на Факултету. Анкета се спроводи путем информационог система Факултета, а попуњавају је сви студенти, након завршених обавеза на појединим предметима. Врши се процена усклађености ЕСПБ бодова са обимом предмета, али и са уложеним радом студената у праћење наставе и одрађивање предиспитних и испитних обавеза. О резултатима анкете обавештава се и Наставно-научно веће, које спроводи адекватне корективне мере, било да је реч о прерасподели постојећих ЕСПБ или о корекцијама самих курсева које се односе на обим предмета, количину обавеза студената по предметима, начин спровођења наставе, и слично.

б) Процена испуњености стандарда 3 (SWOT анализа)


     У оквиру стандарда 3, установа је анализирала и квантитативно оценила следеће елементе:
     - постојање и надлежности посебног тела за унапређење квалитета +++
     Комисију за обезбеђење квалитета Факултета чине председници Комисија за обезбеђење квалитета департмана. Чланове и председнике Комисија за обезбеђење квалитета департмана на предлог одговарајућих департмана, бира Наставно-научно веће на период од три године. Комисија се састоји од укупно девет чланова, и то: шест из реда наставника, један из реда ненаставног особља, као и два студента које бира Студентски парламент са мандатом од годину дана.
     - надлежности органа управљања у систему обезбеђења квалитета ++
     Савет Факултета као орган управљања у систему обезбеђења квалитета усваја документ Стратегија обезбеђења квалитета, усваја документ Мере и субјекти обезбе­ђења квалитета, доноси Статут, на предлог Већа Факултета, бира и разрешава декана и продекане, доноси Финансијски план и План јавних набавки на предлог Већа Факултета, усваја извештај о пословању и годишњи обрачун на предлог Већа Факултета, усваја план коришћења средстава за инвестиције на предлог Већа Факултета, даје сагласност на одлуке о управљању имовином Факултета, даје сагласност на расподелу финансијских средстава, доноси одлуку о висини школарине на предлог Већа Факултета, подноси оснивачу извештај о пословању најмање једанпут годишње,            доноси општи акт о дисци­плинској одговорности студената, врши избор екстерног ревизора финансијског пословања високошколске установе.
     - надлежности органа пословођења ++
     Декан, као орган пословођења, предлаже Савету текст документа Стратегија обезбеђења квалитета, документа Мере и субјекти обезбеђења квалитета, предлаже Наставно-научном већу текст документа Акциони план за спровођење стратегије, представља и заступа Факултет, образује комисију од најмање 3 члана која ће урадити Нацрт Статута Факултета и комисије за израду других правних аката, организује и води пословање Факултета, предлаже Савету и Наставно-научном већу мере за унапређење рада Факултета, закључује уговоре у име Факултета, предлаже основе пословне политике укључујући програм рада и план развоја Факултета, подноси Савету Факултета годишњи извештај о резултатима пословања Факултета, именује и разрешава продекане Факултета, наредбодавац налаже извршавање финансијског плана Факултета, одлучује о коришћењу средстава Факултета, одлучује о појединачним правима, обавезама и одговорностима запослених на Факултету, потписује диплому и додатак дипломи, усклађује и усмерава рад стручних органа Факултета, доноси одлуку о објављивању конкурса за избор наставника и сарадника, покреће поступак због повреде радне дисциплине радника Факултета и изриче мере одређене законом, обавља и друге послове утврђене законом, овим Статутом и другим актима Факултета.
     - надлежности стручних органа;
     Наставно-научно веће усваја документ Акциони план за спровођење стратегије обезбеђења квалитета; одлучује о питањима наставе, научне и стручне делатности на Факултету; утврђује предлоге студијских програма укључујући студијске програме; ближе уређује правила студија која се изводе на Факултету; одобрава теме мастер радова на предлог департмана; одобрава теме доктората, на предлог департмана, уз сагласност Универзитета; одлучује о условима, начину и поступку реализације програма доживотног образовања током читавог живота; доноси општи акт о критеријумима и условима преношења ЕСПБ бодова; дефинише тела и поступке везане за праћење, обезбеђивање, унапређење и развој квалитета студијских програма, наставе и услова рада; спроводи јединствену политику чији је циљ стално унапређење квалитета наставе и усавршавање научно-истраживачког рада; прописује начин и поступак самовредновања; утврђује предлог одлуке о висини школарине; утврђује предлог Статута Факултета; утврђује предлог финансијског плана; разматра годишњи извештај о пословању и утврђује предлог Савету; разматра и утврђује предлог плана коришћења средстава за инвестиције; доноси одлуку о оснивању и укидању организационих јединица Факултета; доноси одлуке о програму и организацији симпозијума, научних скупова и саветовања; доноси план научно-истраживачког рада Факултета; доноси програм развоја научноистраживачког подмлатка Факултета; доноси одлуке о верификацији уџбеника и других учила; доноси план издавачке делатности; доноси план стручног усавршавања наставника и сарадника у земљи и иностранству и одлучује о њиховом учешћу на симпозијумима и научним скуповима.
     Изборно веће утврђује предлог за избор у звање наставника; врши избор у звање сарадника; одређује комисију за писање реферата о кандидатима за избор у звање, наставника и сарадника.

     Департмани организују и реализују наставни процес, а нарочито се старају о: међусобној усклађености садржаја предмета на студијском програму, литератури и њеној расположивости, као и усклађености са садржајем предмета, начину реализације предавања и вежби по програмским садржајима, начину реализације провере знања, укупним обавезама студената у смислу ЕСПБ система на предметном образовном профилу; доносе предлоге нових и обављају измене постојећих студијских програма на студијама првог и другог степена предметног образовног профила и исте достављају Већу Факултета; обављају све послове везане за планирање, организовање и развој ресурса департмана (планирање потребе департмана за ангажовањем извршилаца, сачињавање средњерочних и оперативних планова развоја и стручног усавршавања, планирање простора и др.); предлажу покретање поступка за избор у звање наставника и сарадника везано за уже научне области које покривају и предлажу Изборном већу комисије за писање извештаја о пријављеним кандидатима; планирају, иницијализују и реализују истраживачке и развојне пројекте;         планирају, иницијализују и реализују услуге доживотног учења и иновације знања;  организују разне видове образовања и усавршавања наставника и сарадника у земљи и иностранству; дају предлоге за међународну сарадњу и друге облике сарадње; обављају послове из надлежности катедри, до евентуалног формирања истих; обављају и друге послове утврђене Статутом и другим општим актима Факултета.

     Катедре прате реализацију наставног процеса из предмета који им припадају на различитим студијским програмима и на различитим департманима; врше евалуацију наставног процеса и предлажу мере према департманима за побољшање његовог квалитета са становишта предмета које реализују; предлажу департманима нове односно промене постојећих студијских програма, из делокруга предмета који им припадају; разматрају пријаве завршних (мастер) радова, предлажу ментора и чланове комисије Већу Факултета; разматрају и прелиминарно одобравају пријаве докторских радова из ужих научних области које покривају и предлажу ментора и чланове комисије Већу Факултета; предлажу департманима распоред наставника и сарадника по предметима у оквиру ужих научних области које им припадају; предлажу департманима литературу и начин провере знања студената по предметима у оквиру ужих научних области које им припадају; обављају и друге послове утврђене Статутом и другим општим актима Факултета.
     Комисија за обезбеђење квалитета сачињава и предлаже одговарајућим органима Факултета текстове докумената у вези са обезбеђењем квалитета; планира и анализира поступке вредновања целокупног система образовања и научно-истраживачког рада на Факултету и управља тим поступцима; разматра резултате обављених евалуационих анкета; сугерише мере за подизање квалитета осталим субјектима обезбеђења квалитета; предлаже одговарајућа документа и процедуре за контролу и обезбеђење квалитета и самоврендовања; подноси извештај о раду и спровођењу Стратегије Савету Факултета.
     - надлежности наставника и сарадника;
     редовно обављају све своје наставничке обавезе, поштујући све етичке и моралне принципе; коректно се односе према студентима; на основу резултата анкетирања студената развијају студијске програме; унапређују наставу и иновирају вредновање рада студената; учествују на научним конференцијама; објављују научне радове и монографије; пишу и објављују уџбенике; учествују у научно-истраживачким пројектима; учествују у међународној сарадњи; предлажу набавку литературе потребне за реализацију студијских програма и унапређење квалитета наставе; предлажу набавку техничких средстава и софтвера неопходних за унапређење наставе; учествују у анкетирању о евалуацији наставног процеса, ненаставне подршке и процеса управљања; дају предлоге осталим субјектима у вези с унапређењем квалитета.
     - надлежнoсти студената;
     Студенти редовно и коректно обављају своје радне обавезе, уредно похађају наставу и активно учествују у наставном процесу, редовно израђују домаће радове и приступају полагању колоквијума и испита, учествују у међународној размени студената, учествују у студентским истраживачким пројектима, изјашњавају се путем анкета које се односе на различите области контроле квалитета, у комуникацији с појединим субјектима обезбеђења квалитета дају сугестије и предлоге, учествују у раду Савета, Наставно-научног већа, Комисије за обезбеђење квалитета, Студентског парламента.
     - организација и функционисање система обезбеђења квалитета;
     Унапређење квалитета на Факултету спроводи се структурирањем и применом система обезбеђења квалитета. Систем обезбеђења квалитета чине: Комисија за обезбеђење квалитета Факултета, коју формира Наставно-научно веће; Комисије за обезбеђење квалитета департмана, које формирају већа департмана; Орган управљања (Савет), орган руковођења (декан Факултета); Стручни органи: већа департмана и Наставно-научно веће; Стратегија обезбеђења квалитета, која обухвата и мере и поступке за обезбеђење квалитета.
       доношење корективних и превентивних мера на основу анализе процене испуњавања стандарда за обезбеђење квалитета.
     Доношење и спровођење корективних мера за сваки од 14 дефинисаних стандарда самовредновања и оцењивања вискошколских установа је описан у у документу Стандарди и поступци обезбеђења квалитета Природно-математичког факултета у Нишу.
     Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности испитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља:


     +++ - високо значајно; ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја

СНАГЕ
Систем обезбеђења квалитета Факултета регулише неопходне аспекте праћења и обезбеђења квалитета................................................... +++
Дефинисане су одговорности и надлежности субјеката обезбеђења квалитета.       +++

Одлична информатичка подршка гарантује периодичност и правовременост анкетирања.  +++

СЛАБОСТИ
Слаба мотивисаност студената за укључивање у процесе који им не доносе одмах жељене промене........................................................................ ++

Неадекватно спровођење корективних мера.       +++

МОГУЋНОСТИ
Самовредновање представља и
учење о новим начинима унапређивања квалитета.        +++

Поједноставити и унапредити поступке и процедуре за сакупљање података неопходних за праћење и евалуацију квалитета       ++

ОПАСНОСТИ
Могуће је да предложене и имплементиране корективне мере не доведу до жељених побољшања            ++


Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 3


     Савет Факултета би требао да има значајнију улогу у контролисању система обезбеђивања квалитета, а Већа департмана да преузму већу одговорност за имплементацију корективних мера по предлогу Комисије за обезбеђење квалитета.
     Неефикасне процедуре треба унапредити, у смислу јасније спецификације примене корективних мера предложених на основу анализе.
     Информисати и едуковати субјекте обезбеђења квалитета – наставнике и сараднике, ненаставно особље и стручне службе, као и студенте – о систему обезбеђења квалитета, надлежностима, обавезама и одговорностима појединих субјеката.

Показатељи и прилози за стандард 3

Прилог 3.1.  Формално успостављено тело (комисија, одбор, центар) са конкретном одговорношћу за унутрашње осигурање квалитета у високошколској установи (извод из Статута) и опис рада (до 100 речи).
Прилог 3.2.  Списак свих анкета
Прилог 3.3. Документ о усвајању корективних и превентивних мера
Прилог 3.3. Одлука о усвајању корективних и превентивних мера
Прилог 3.3. Документ о анализи резултата анкета зимски 2013/14
Прилог 3.3. Документ о анализи резултата анкета зимски 2014/15
Прилог 3.3. Документ о анализи резултата анкета зимски 2015/16