Универзитет у Нишу, Природно-математички факултет
   ИЗВЕШТАЈ О САМОВРЕДНОВАЊУ ВИСОКОШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ
2013-2016

СТАНДАРД 8 : КВАЛИТЕТ СТУДЕНАТА

Квалитет студената се обезбеђује селекцијом студената на унапред прописан и јаван начин, оцењивањем студената током рада у настави, перманентним праћењем и проверавањем резултата оцењивања и пролазности студената и предузимањем одговарајућих мера у случају пропуста.

а) Опис стања, анализа и процена стандарда 8

    
     Природно-математички факултет сваке године уписује студенте на прву годину студија по квоти одређеној од стране Владе Србије, а на предлог Природно-математичког факултета и Универзитета у Нишу, која је усклађена са просторним и кадровским капацитетима Факултета.
     Факултет има програм благовременог информисања потенцијалних студената на сајту Факултета, на конкурсу, Сајму образовања. Осим званичног конкурса, у пропаган­дном материјалу наводе се и објашњавају потребне особине/карактеристике личности студената, потенцијали релевантни за будући позив и сви релевантни подаци о упису и студијама.
     У конкурсу за упис на прву годину студија, за сваки студијски програм наводи се број кандидата који ће бити примљен, услови за упис, критеријуми рангирања, број кандидата који се финансирају из Буџета, висина школарине за кандидате који се не финансирају из Буџета, поступак спровођења пријемног испита и рангирања кандидата.
     Последњих неколико година забележен је пораст броја студената уписаних на основне академске студије Факултета.
     Конкурс за упис студената се објављује у средствима јавног информисања и на сајту Универзитета. Предлог броја студената по студијским програмима усваја Наставно-научно веће и упућује Универзитету.
     Процедура, правила и услови уписа су дефинисани Правилником о упису студената на студијске програме Природно-математичког факултета у Нишу. Правилник садржи: критеријуме који се тичу претходног завршеног школовања, начин вредновања изузетних резултата кандидата постигнутих пре конкурисања за упис на Факултет, области из којих се врши елиминациона провера способности и вештина, оквирне садржаје пријемног испита, правила полагања пријемног испита, начин и поступак утврђивања редоследа кандидата на ранг-листи, надлежности Комисије за рангирање пријављених кандидата и Комисије за проверу знања пријављених кандидата, листу докумената које кандидат подноси.
     Факултет врши сталну евалуацију адекватности критеријума и поступака пријемног испита у оквиру развојних пројеката.
     О свим аспектима пријемног испита стара се Централна комисија за спровођење пријемног испита коју чине 3 (три) члана, а одређује је декан Факултета, на предлог Научно-наставног већа Факултета. Комисија се верификује сваке године. Факултет формира, на предлог већа департмана, за сваки департман по једну комисију за рангирање пријављених кандидата и комисију за проверу знања пријављених кандидата.
     Све информације потребне будућим студентима, које их упућују у план студија се могу видети на интернет страници Факултета.
     Обилазак средњих школа, ради уписа будућих студената, се врши по листи средњих школа добијеној анализом уписа. Презентацију заједнички држе барем један професор и један студент Факултета који су, по правилу, завршили ту школу.
     При селекцији студената за упис, Факултет вреднује резултате претходног школовања и резултате на пријемном испиту, у складу са законом и одговарајућим општим актима., и то збир просечних оцена из свих предмета у првом, другом, трећем и четвртом разреду средње школе, помножен са 2 (два). По овом основу кандидат може стећи најмање 16, а највише 40 бодова. Општи успех у средњој школи рачуна се заокруживањем на две децимале. Пријемни испит је обавезан независно од броја пријављених кандидата на поједине студијске програме у оквиру Факултета.
     Студентима су нарасполагању одређени просторни капацитети у којима ради Студентски парламент. Рад студената се прати и стимулише се постизања квалитета и високих резултата.

б) Процена испуњености стандарда 8 (SWOT анализа)

     

У оквиру стандарда 8, установа је анализирала и квантитативно оценила следеће елементе:

  • Процедуру пријема студената +++

Процедуре које се односе на упис студената у прву годину студија су јасно дефинисане и јавне.

  • Једнакост и равноправност студената, укључујући и студенте са посебним потребама +++

По националној, верској, полној и социјалној основи студенти имају равноправан третман. Једнакост и равноправност студената са посебним потребама су такође, загарантовани и негују се од настанка Факултета.

  • Рад на планирању и развоју каријере студената ++

Планирање развоја каријере студената се врши кроз Центар за развој каријере при Универзитету у Нишу.

  • Доступност информација о студијама ++

Информатор и веб сајт Факултета.

  • Доступност процедура и критеријума оцењивања +++

Дефинисан је Правилник о полагању испита и оцењивању, који је доступан свим студентима на сајту Факултета.

  • Анализу метода и критеријума оцењивања по предметима, програмима, годинама, уз корективне мере +

Потребно је детањније развити корективне мере у случају константно негативних оцена по предметима и програмима.
 Усклађеност метода оцењивања са исходима студијског програма ++
Методе оцењивања усмерене су на процену квалитета постигнутих исхода учења, како кoгнитивнх исходи учења (знање, разумевање, примена) тако и практичних и општих.

  • Објективност и принципијелност наставника у процесу оцењивања ++

Објективност оцењивања наставника је предмет редовне провере од стране студената, која се остварује анкетирањем на крају сваког семестра.

  • Праћење  пролазности  студената  по  предметима,  програмима  и  годинама,  уз корективне мере ++

Пролазност студената се прати од стране надлежних служби Факултета, али је потребно прецизније дефинисати корективне мере и поступке у циљу повећања квалитета наставе.

  •  Студентско организовање и учествовање у одлучивању ++
Студентско организовање и учествовање у одлучивању се обезбеђује кроз рад у Савету Факултета, НН већа факултета и Комисија за обезбеђење квалитета.

     Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности испитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља:
     +++ - високо значајно; ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја

СНАГЕ
Добро организована припремна наставе. +++
Добра организација пријемног испита...................................................+++

Поштује се законска процедура пријема студената заснована на вредновању успеха постигнутог у средњој школи и резултата постигнутог на пријемном испиту.....................................................++

СЛАБОСТИ
Бирање лакших предмета, студијских програма, модула ради веће пролазности уместо оних који представљају стварно интересовање студената.            ++

Не постоји посебан простор за студентски клуб..............................................................++

МОГУЋНОСТИ
Решавањем проблема запослености порастао би број заитересованих за студије........................................................++
Унапређење презентовања Факултета по средњим школама и средњошколским такмичењима….....................................+++
Бољи маркетинг за припремну наставу.... ++

Побољшање услова за рад студената изградњом читаонице   ++

ОПАСНОСТИ
Неповерење студената и наставника у анонимност анкета.      +++
Неповерење студената да је уопште могуће утицати, кроз поступак анкетирања, на позитивне промене......................................................... ++
Опште снижавање критеријума за упис на факултет услед парирања конкуренцији................................................++

Поједини наставници некритички снижавају критеријум ради повећања пролазности................................................++

Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 8


     Развити непосредну комуникацију са студентима преко студентских зборова и састанака са делегатима, како би се на време реаговало на проблеме везане за пролазност и успешност студената
     Унапредити информисање о припремној настави на Веб сајту Факултета.
     Развити саджај веб сајта Факултета на енглеском језику ради промовисања у иностранству и привлачења квалитетних страних студената кроз програме мобилности.
     Радити на обезбеђивању стипендија за студенте који имају изузетне резултате и квалитет, али слабије финансијске могућности.
     Увести рад старијих студената као ментора млађим студентима.
     Подстицати и подржавати учешће студената на такмичењима у циљу повећања мотивације за постизање посебних успеха.
     Обезбедити атрактивне стручне праксе ради унапређења практичног рада студената..

Показатељи и прилози за стандард 8

Табела 8.1.   Преглед броја студената по нивоима, студијским програмима и годинама студија на текућој школској години
Табела 8.2.   Стопа успешности студената. Овај податак се израчунава за студенте који су дипломирали у претходној школској години (до 30.09) а завршили студије у року предвиђеном за трајање студијског програма
Табела 8.3.   Број студената који су уписали текућу школску годину у односу на остварене ЕСПБ бодове (60), (37-60) (мање од 37) за све студијске програме по годинама студија
Прилог 8.1.   Правилник о процедури пријема студената ОАС
Прилог 8.1.   Правилник о процедури пријема студената МАС
Прилог 8.2.   Правилник о оцењивању
Прилог 8.3.   Процедуре и корективне мере у случају неиспуњавања и одступања од усвојених процедура оцењивања