Универзитет у Нишу, Природно-математички факултет
   ИЗВЕШТАЈ О САМОВРЕДНОВАЊУ ВИСОКОШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ
2013-2016

СТАНДАРД 4 : КВАЛИТЕТ СТУДИЈСКОГ ПРОГРАМА

Квалитет студијског програма обезбеђује се кроз праћење и проверу његових циљева, структуре, радног оптерећења студената, као и кроз осавремењивање садржаја и стално прикупљање информација о квалитету програма од одговарајућих организација из окружења.

а) Опис стања, анализа и процена стандарда 4

    Природно-математички факултет у Нишу је акредитовао 2014. године, 20 студијских програма сва три нивоа образовања.
     Уверење о акредитацији студијских програма доступно је на сајту Факултета, на линку http://operator.pmf.ni.ac.rs/akreditacijaPMF2013/index.html
     Број уписаних студената за сваки акредитовани студијски програм за школске 2013/14, 2014/15 и 2015/16, приказан је у Табели 4.1.
     Процедура усвајања и одобравања студијских програма састојала се из следећих фаза: студијске програме су предлагали департмани, коначне предлоге је формирало Наставно-научно веће Факултета, а затим их је разматрало одговарајуће Научно-стручно веће Универзитета и усвојио Сенат Универзитета у Нишу. Акредитовани су следећи студијски програми:

Табела 4.1. Збирни преглед акредитованих студијских програма 2014. године који се реализују на ПМФ-у у Нишу

Р.Б.

Назив студијског програма

Тип и врста студија

Назив квалификације
(Диплома)

1.

Математика

Основне академске студије (180 ЕСПБ)

Математичар

2.

Раручарске науке

Информатичар

3.

Физика

Физичар

4.

Хемија

Хемичар

5.

Биологија

Биолог

6.

Географија

Географ

7.

Математика (3 модула)

Мастер академске студије
(180+120=300 ЕСПБ)

Мастер математичар

8.

Рачунарске науке (2 модула)

Мастер информатичар

9.

Физика (3 модула)

Мастер физичар

10.

Хемија (2 модула)

Мастер хемичар

11.

Примењена хемија (2 модула)

Мастер хемичар

12.

Биологија

Мастер биолог

13.

Екологија и заштита природе

Мастер еколог

14.

Географија

Мастер географ

15.

Туризам

Мастер географ

16.

Математика

Докторске студије
(300+180=480 ЕСПБ)

Доктор наука -  математичке науке

17.

Рачунарске науке

Доктор наука – рачунарске науке

18.

Физика

Доктор наука – физичке науке

19.

Хемија

Доктор наука – хемијске науке

20.

Биологија

Доктор наука – биолошке науке


     У периоду након акредитације од 2014. до 2016., Факултет је вршио анализу и корекцију студијских програма. У реализацију ових активности били су укључени студенти, кроз студентску евалуацију и анкетирање, и учешћем њихових представ­ника у раду Наставно-научног већа и Комисије за обезбеђење квалитета. Процењивање квалитета се вршило пре свега у погледу циљева, структуре и садржаја студијских програма, исхода учења и радног оптерећења студената.
     Исходи учења дефинисани су за сваки предмет понаособ у оквиру акредитованих студијских програма. Исходи студијских програма усклађени су са исходима учења у оквиру премета и доступни су јавности. Исходи учења су усаглашени са поступцима за проверу знања и оцењивање.
     Осмишљавање курсева и студијских програма, њихова организација, наставне методе и стратегије, као и поступци провере знања и оцењивања се вршени су приступом заснованим на исходима, чиме се студент ставља у центар наставног процеса.
     Исходе учења појединих предмета дефинишу наставници и сарадници ангажовани на предмету. Хармонизацију и надовезивање исхода учења кроз већи број предмета студијског програма врше комисије за акредитацију у оквиру департмана. Дефинисани исходи, стратегија наставе и учења која ће омогућити студентима да савладају исходе учења, методе провере постигнућа исхода учења  опредељују садржај наставног програма и његову организацију. Комисије за акредитацију и комисије за обезбеђење квалитета у светлу повратних информација, уколико је потребно, модификују садржај курса и методе провере знања.
     Процена постигнућа студената у постизању намераваних исхода учења се врши на основу личних процена студената и наставника (анкетирање), на исказима послодаваца (анкетирање), као и на квалификованости студената за упис на следећи ниво студија или запослења у струци. Процена је да Природно-математички факултет реализује планиране исходе учења. Резултати анкета показују да су послодавци задовољни запосленима, који завршавају Природно-математички факултет.
      Наставници су за сваки предмет дефинисали радно оптерећење студената кроз број сати потребних за савладавање програма. Примењена је формула за рачунање оптерећења заснована на европским стандардима. Конкретно, 1 ЕСПБ бод рачунат је као 25 сати рада. На пример, за предмет који носи 5 ЕСПБ оптерећење студената је укупно 125 сати, а ако се тај предмет реализује кроз фонд часова 2 + 2 + 0 + 0, 60 сати је проведено у настави, што оставља максимално 65 сати за учење, домаће задатке, пројекте, и читање литературе.

     На конкретном примеру једног предмета за природно-математичко научно поље и научну област Хемија дат је опис активности учења потребних за достизање очекиваних исхода учења (време проведено на активностима које директно води наставно особље, време проведено у самосталном раду, време потребно за припрему за проверу знања и време обухваћено самом провером знања), кроз удео ових активности у укупној вредности ЕСПБ за дати предмет.

     Уколико се примени правило да је 1 ЕСПБ 25 сати добија се оптерећење 197,2 ч / 25 ч = 7,9 ЕСПБ, а рачунањем да је 1 ЕСПБ 30 сати добија се оптерећење 197,2 ч / 30 ч = 6,6 ЕСПБ. Одлучено је да се предмету додели 8 ЕСПБ, што је након прикупљања повратних информација од студената и потврђено као добра процена. Процена оптерећења студената неопходног за постизање задатих исхода учења (ЕСПБ) предмет је провере, а утврђује се на основу праћења и прикупљања повратних информација од студената

Обавезе студената

Остварени поени

Сати

Предиспитне обавезе

Предавања:
4 часа недељно

 

4 x 15 x 45 мин = 45 ч

Вежбе:
2 часа недељно

 

2 x 15 x 45 мин = 22,5 ч

Лабораторијске вежбе:
1 вежба недељно

15

припрема: 1 x 15 x 1 ч = 15 ч
израда: 1 x 15 x 45 мин = 11,2 ч
укупно: 26,2 ч

Колоквијуми:
2 теста у трајању
од по 45 минута

2 x 20 = 40

припрема: 2 x 25 ч = 50 ч
израда: 2 x 45 мин = 1,5 ч
укупно: 51,5 ч

Испитне обавезе

Испит
(писмени и усмени део)

45

припрема: 50 ч
израда: 2 ч
укупно: 52 ч

Укупно

100

197,2 ч


     Анкетирањем студената о квалитету рада на појединачним предметима од студената се захтева и да изнесу резултате сопственог редовног мониторинга оптерећења.
     Унапређивање и континуирано осавремењивање постојећих студијских програма заснива се на развоју науке и новим захтевима који се постављају пред образовне профиле заступљене на Природно-математичком факултету. Наставници и сарадници Факултета су стално ангажовани у истраживањима, пројектима и сарадњи са привредом, реализују семинаре, радионице за наставнике и сараднике од стране колега из иностранства и истакнутих стручњака из привреде.
     Постигнућа дипломираних студената Факултета прате се путем анонимних и добровољних анкета. Испитаници су већином директори школа Нишa и околних градова, као и послодавци у предузећима и индустрији у којима су у највећој мери запослени дипломирани студенти Факултета. Резултати последњег анкетирања, показују да већина послодаваца ниво теоријског знања и практичних вештина оцењује високом оценом.
      На Факултету је формиран и Алумни сервис, као спона између дипломи¬раних студената и Факултета. Алумни сервис се бави одржавањем коресподенције са свршеним студентима.

б) Процена испуњености стандарда 4 (SWOT анализа)

    У оквиру Стандарда 4 Факултет је анализирао и квантитативно оценио следеће елементе:
     - циљеве студијског програма и њихову усклађеност са исходима учења;
     Циљеви студијских програма су јасно дефинисани и усклађени са исходима учења. Програмски исходи учења повевезани су са дескрипторима квалификација одређеног циклуса образовања.
     - методе наставе оријентисане ка учењу исхода учења;
      Методе наставе усмерене су на постизање исхода учења. Koгнитивни исходи учења (знање, разумевање, примена) остварују се кроз наставне методе: предавања, семинари, дискусије, практични исходи учења се остварују кроз лабораторијски рад, а општи исходи учења и кроз предавања и кроз лабораторијски рад.
     - систем оцењивања заснован на мерењу исхода учења;
     Систем оцењивања заснован је на мерењу исхода учења. Сви нивои знања и вештина оцењују се континуирано током наставног процеса и на крају наставног процеса. Са поступком и критеријумима оцењивања, као и са обавезама, наставник упознаје студенте на првом часу. Сваки студијски програм садржи прецизиране критеријуме оцењивања. Примењују се и формативне (ради информисања наставника и студента о оствареном напретку студента) и сумативне процене (процена која сумира постигнућа студента
     - усаглашеност ЕСПБ оптерећења са активностима учења потребним за достизање очекиваних исхода учења;
     Резултати анкетирања показују да је оптерећење студената још увек велико на појединим предметима, и поред тога што је вршено усаглашавање ЕСПБ оптерећења са активностима учења потребним за достизање очекиваних исхода учења. Примена савремених метода учења и рационализација уџбеника, учиниће да се проблем оптерећености студената превазиђе.
     - способност функционалне интеграције знања и вештина;
     Студијски програми омогућавају да студенти кроз практичан рад интегришу стечена знања и вештине на предметима. Заступљеност великог броја часова практичне наставе (вежбе, лабораторијски рад, теренска испитивања) омогућавају функционалну нтеграцију стечених знања у пракси.
     - поступке праћења квалитета студијских програма;
     Праћење квалитета студијских програма одвија се путем анкета којима се вреднује квалитет студијских програма и наставе од стране дипломираних студената, квалитет дипломираних студената од стране послодаваца и прибавља мишљење студената о њиховом радном оптерећењу.
     - повратне информације из праксе о свршеним студентима и њиховим компетенцијама;
     Повратне информације из праксе о свршеним студентима и њиховим компетенцијама  Факултет обезбеђује путем анонимних анкета које попуњавају послодавци.
     - континуирано осавремењивање студијских програма;
      Студијски програми се усаглашавају са одговарајућим програмима других високошколских установа учешћем у међународним пројектима попут Еразмус-а.  Осавремењивање обухвата увођење нових садржаја, примену нових облика наставе, метода провере знања, обима студијског програма који је изражен ЕСПБ бодовима.
     - доступност информација о дипломском раду и стручној пракси;
     Правилник о мастер академским студијама Природно-математичког факултета дефинише процедуру израде и одбране завршног рада. Правилник је доступан на сајту Факултета.
     - доступност информација о студијским програмима и исходима учења.
      Информације о студијским програмима и исходима учења доступне су на сајту Факултета.
     Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности испитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља:
     +++ - високо значајно; ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја

СНАГЕ
Добра усклађеност циљева, садржаја и исхода учења студијских програма........ +++
Повратне информације послодаваца и дипломираних студената потврђују добра теоријска и практична знања наших студената................................................... +++

Слабости
Немогућност довољно брзог реаговања на промене на тржишту рада изменама у студијским програмима............................... ++

МОГУЋНОСТИ
Преко Алумни организације одржавати повезаност са бившим студентима, и скупљати повратне информације о кретањима на тржишту рада....................++

Процес самовредновања даје могућност
да се студијски програми
иновирају и унапреде.................................. ++

ОПАСНОСТИ
Недовољна развијена свест појединих наставника о важности исхода учења за запослење дипломираних студената..... +++
Недовољна мотивисаност студената да се баве мерењем свог оптерећења ради процене ЕСПБ за поједине предмете....... ++
Недовољна међупредметна корелација и координација наставних садржаја, чиме се неки садржаји понављају, неки изостављају, а неки нису временски усклађени у смислу њихове обраде......... ++


Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 4


      Прецизније дефинисати програмске исходе учења и исходе учења по предметима.
     Преиспитати корелацију, координацију и међусобну повезаност предмета ради елиминације садржаја који се понављају и проширити предмете садржајима који недостају.
     У сарадњи са привредним субјектима увести и формализовати стручну праксу.
     Вршити сталну процену оптерећења студената ради прецизнијег дефинисања ЕСПБ бодова по предметима.

Показатељи и прилози за стандард 4

Табела 4.1.   Листа свих студијских програма који су акредитовани на Факултету са укупним бројем уписаних студената на свим годинама студија у текућој (2015/16) и претходне 2 школске године (2013/14 и 2014/15).
Табела 4.2.   Број и проценат дипломираних студената (у односу на број уписаних) у претходне 3 школске године у оквиру акредитованих студијских програма. Ови подаци се израчунавају тако што се укупан број студената који су дипломирали у школској години (до 30. 09.) подели бројем студената уписаних у прву годину студија исте школске године. Податке показати посебно за сваки ниво студија.
Табела 4.3.   Просечно трајање студија у претходне 3 школске године. Овај податак се добија тако што се за студенте који су дипломирали до краја школске године (до 30.09.) израчуна просечно трајање студирања. Податке показати посебно за сваки ниво студија.
Прилог 4.1.   Анализа резултата анкета о мишљењу дипломираних студената о квалитету студијког програма и постигнутим исходима учења.
Прилог 4.2.   Анализа резултата анкета о задовољству послодаваца стеченим квалификацијама дипломаца