СТАНДАРД 13 : УЛОГА СТУДЕНАТА У САМОВРЕДНОВАЊУ И ПРОВЕРИ КВАЛИТЕТА
Високошколске установе обезбеђују значајну улогу студената у процесу обезбеђења квалитета, и то кроз рад студентских организација и студентских представника у телима високошколске установе, као и кроз анкетирање студената о квалитету високошколске установе.
а) Опис стања, анализа и процена стандарда 13
Статутом Факултета и Стратегијом обезбеђења квалитета гарантовано је учешће студената у спровођењу стратегије, стандарда и процеса обезбеђења квалитета.
Активна улога студената у процесу обезбеђења квалитета остварује се радом Студентског парламента, студентских представника у органима и стручним телима Факултета (Савет, Наставно-научно веће, Студент продекан), учешћем представника студената у раду органа за обезбеђење квалитета (Комисија за обезбеђење квалитета Факултета, Комисије за обезбеђење квалитета на департманима), периодичним оцењивањем квалитета студијских програма, наставног процеса, литературе, библио-течких и информатичких ресурса, педагошког рада наставника, сарадника и услова рада, као и факултетских служби путем анкетирања и изражавањем мишљења о свим општим актима Факултета.
Факултет подстиче студенте на активно укључивање у процес развоја студијских програма, процес процене оптерећења, као и на унапређивање наставног процеса и метода испитивања.
Осим посредног учествовања у процесу самовредновања, преко својих представ-ника, студенти обезбеђују и повратну информацију о квалитету појединих сегмената који су предмет самовредновања путем студентских анкета. На тај начин, студенти имају прилику да изразе своје задовољство или незадовољство објектом анкетирања, као и да предложе мере побољшања квалитета. Студенти су укључени у процес самовредновања преко својих представника кроз учешће у следећим органима и телима:
• Савет факултета – 3 студентска представника,
• Студентски парламент,
• Студент продекан,
• Наставно научно веће – 20% студената од укупног броја чланова Наставно-научног већа,
• Комисија за обезбеђење квалитета Факултета - 2 студента,
• Комисијe за обезбеђење квалитета департмана – 2 студента.
Студентски парламент одржава седнице на којима се расправља о студентским питањима. Студентски парламент делегира представнике студената у телима и органима Факултета и стара се о заштити и интересима права студената.
Студентски парламент врђи следеће активности:
• бира и разрешава председника и потпредседника Студентског парламента и продекана студента,
• образује или формира радна тела која се баве појединим пословима из надлежности Студентског парламента,
• бира и разрешава представнике студената у органима и телима Факултета,
• доноси план и програм активности Студентског парламента,
• разматра питања у вези са унапређењем мобилности студената, заштитом права студената и унапређењем студентског стандарда,
• организује и спроводи програме ваннаставних активности студената,
• учествује у поступку самовредновања Факултета,
• остварује студентску мeђуфакултетску и међународну сарадњу,
• бира и разрешава представнике студената у органима и телима других установа и удружења у којима су заступљени представници студената Факултета у складу са општим актом установе, удружења односно Факултета,
• усваја финансијски план и извештај о финансијском пословању Студентског парламента,
• бира и разрешава чланове комисија које разматрају питања од интереса за Студентски парламент,
• обавља и друге послове у складу са законом, Статутом и општим актима Факултета.
Два пута годишње, на крају сваког семестра, Факултет спроводи анкету којом се испитују ставови и оцене студената о питањима из свих области које су предмет самовредновања. Сва питања и смернице процеса анкетирања дефинисана су документом Правилник о студентском вредновању квалитета студија на Природно-математичком факултету у Нишу.
У Наставно-научном већу студенти имају право гласа по питањима која се односе на осигурање квалитета наставе, реформу студијских програма, анализу ефикасности студирања и утврђивање броја ЕСПБ.
Комисија за обезбеђење квалитета Факултета са два представника студената, као и шест Комисија за обезбеђење квалитета департмана са по два представника студената, су кључне комисије које су предвиђене Стратегијом обезбеђења квалитета. Оне су оперативна тела која се баве питањима обезбеђења и унапређења квалитета, те је учешће студената у Комисијама од великог значаја за цео процес.
б) Процена испуњености стандарда 13 (SWOT анализа)
- Учешће студената у телима за обезбеђење квалитета +++
Кроз активно учешће у комисијама за обезбеђење квалитета (Комисија за обезбеђење квалитета Факултета са два представника студената, као и шест Комисија за обезбеђење квалитета департмана са по два представника студената) студенти дају своје мишљење о стратегији квалитета, показују иницијативу у предлагању поступака за обезбеђење и унапређење квалитета и активно учествују у њиховој реализацији.
- Учешће студената у самовредновању +++
Обавезан елемент самовредновања високошколске установе јесте анкета којом се испитују ставови и мишљења студената о питањима из свих области које се прове-равају у процесу самовредновања. Високошколска установа је обавезна да организује и спроведе анкету и да њене резултате учини доступним јавности и укључи их у укупну оцену самовредновања и оцене квалитета. Анкетирање се спроводи континуирано сваке године од школске 2007/2008 године, а од 2011. године уведено је online анкетирање за студенте свих студијских програма.
- Студентску евалуацију установе, студијских програма, наставе +++
Преко својих представника у Наставно-научном већу и Савету факултета и одговарајућим комисијама студенти су активно укључени у процесе евалуације и развоја курикулума на свим студијским програмима на Факултету.
Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности испитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља:
+++ - високо значајно; ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја
СНАГЕ |
СЛАБОСТИ |
МОГУЋНОСТИ |
ОПАСНОСТИ |
Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 13
Подизање поверења студената у резултате процеса анкетирања.
Обезбеђење јасног система упућивања предлога иновативних и корективних мера за рад Факултета од стране студената.
Студентска организација у писаној форми треба да даје мишљење, предлоге и сугестије о стратегији, стандардима, поступцима и документима за обезбеђење квалитета, и то најмање једном годишње. Извештај студентске организације је потребно размотрити на првој наредној седници Наставно-научног већа, при чему се доноси одлука о предузимању одговарајућих мера за оне области које студенти оцењују као мањкаве. Извештај треба да буде доступан јавности.
Студентском вредновању педагошког рада наставника мора се приступити конкретније уз дефинисање јасних критеријума у којој мери добијена оцена утиче на избор наставника.
Показатељи и прилози за стандард 13
Прилог 13.1.а. Документација која потврђује учешће студената у самовредновању и провери квалитета: Одлука о усвајању Правилника о студентском вредновању квалитета студија на ПМФ-у
Прилог 13.2. Анкете студената