Универзитет у Нишу, Природно-математички факултет
   ИЗВЕШТАЈ О САМОВРЕДНОВАЊУ ВИСОКОШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ

СТАНДАРД 13 : УЛОГА СТУДЕНАТА У САМОВРЕДНОВАЊУ И ПРОВЕРИ КВАЛИТЕТА

Високошколске установе обезбеђују значајну улогу студената у процесу обезбеђења квалитета, и то кроз рад студентских организација и студентских представника у телима високошколске установе, као и кроз анкетирање студената о квалитету високошколске установе.

а) Опис стања, анализа и процена стандарда 13


      Природно-математички факултет Универзитета у Нишу је установио институци­онални систем обезбеђења квалитета својим општим актима и одговарајућим одлукама. Тиме је у пуној мери обезбеђено укључивање студената у процес праћења, контроле, унапређивања и обезбеђења квалитета.
     Статутом Факултета и Стратегијом обезбеђења квалитета гарантовано је учешће студената у спровођењу стратегије, стандарда и процеса обезбеђења квалитета.
     Активна улога студената у процесу обезбеђења квалитета остварује се радом Студентског парламента, студентских представника у органима и стручним телима Факултета (Савет, Наставно-научно веће, Студент продекан), учешћем представника студената у раду органа за обезбеђење квалитета (Комисија за обезбеђење квалитета Факултета, Комисије за обезбеђење квалитета на департманима), периодичним оцењивањем квалитета студијских програма, наставног процеса, литературе, библио-течких и информатичких ресурса, педагошког рада наставника, сарадника и услова рада, као и факултетских служби путем анкетирања и изражавањем мишљења о свим општим актима Факултета.
     Факултет подстиче студенте на активно укључивање у процес развоја студијских програма, процес процене оптерећења, као и на унапређивање наставног процеса и метода испитивања.
     Осим посредног учествовања у процесу самовредновања, преко својих представ-ника, студенти обезбеђују и повратну информацију о квалитету појединих сегмената који су предмет самовредновања путем студентских анкета. На тај начин, студенти имају прилику да изразе своје задовољство или незадовољство објектом анкетирања, као и да предложе мере побољшања квалитета. Студенти су укључени у процес самовредновања преко својих представника кроз учешће у следећим органима и телима:
     • Савет факултета – 3 студентска представника,
     • Студентски парламент,
     • Студент продекан,
     • Наставно научно веће – 20% студената од укупног броја чланова Наставно-научног већа,
     • Комисија за обезбеђење квалитета Факултета - 2 студента,
     • Комисијe за обезбеђење квалитета департмана – 2 студента.
     Студентски парламент одржава седнице на којима се расправља о студентским питањима. Студентски парламент делегира представнике студената у телима и органима Факултета и стара се о заштити и интересима права студената.
     Студентски парламент врђи следеће активности:
     • бира и разрешава председника и потпредседника Студентског парламента и продекана студента,
     • образује или формира радна тела која се баве појединим пословима из надлежности Студентског парламента,
     • бира и разрешава представнике студената у органима и телима Факултета,
     • доноси план и програм активности Студентског парламента,
     • разматра питања у вези са унапређењем мобилности студената, заштитом права студената и унапређењем студентског стандарда,
     • организује и спроводи програме ваннаставних активности студената,
     • учествује у поступку самовредновања Факултета,
     • остварује студентску мeђуфакултетску и међународну сарадњу,
     • бира и разрешава представнике студената у органима и телима других установа и удружења у којима су заступљени представници студената Факултета у складу са општим актом установе, удружења односно Факултета,
     • усваја финансијски план и извештај о финансијском пословању Студентског парламента,
     • бира и разрешава чланове комисија које разматрају питања од интереса за Студентски парламент,
     • обавља и друге послове у складу са законом, Статутом и општим актима Факултета.

     Два пута годишње, на крају сваког семестра, Факултет спроводи анкету којом се испитују ставови и оцене студената о питањима из свих области које су предмет самовредновања. Сва питања и смернице процеса анкетирања дефинисана су документом Правилник о студентском вредновању квалитета студија на Природно-математичком факултету у Нишу.
     У Наставно-научном већу студенти имају право гласа по питањима која се односе на осигурање квалитета наставе, реформу студијских програма, анализу ефикасности студирања и утврђивање броја ЕСПБ.
     Комисија за обезбеђење квалитета Факултета са два представника студената, као и шест Комисија за обезбеђење квалитета департмана са по два представника студената, су кључне комисије које су предвиђене Стратегијом обезбеђења квалитета. Оне су оперативна тела која се баве питањима обезбеђења и унапређења квалитета, те је учешће студената у Комисијама од великог значаја за цео процес.

б) Процена испуњености стандарда 13 (SWOT анализа)

      У оквиру стандарда 13, Факултет је анализирао и квантитативно оценио следеће елементе:

     - Учешће студената у телима за обезбеђење квалитета +++

     Кроз активно учешће у комисијама за обезбеђење квалитета (Комисија за обезбеђење квалитета Факултета са два представника студената, као и шест Комисија за обезбеђење квалитета департмана са по два представника студената) студенти дају своје мишљење о стратегији квалитета, показују иницијативу у предлагању поступака за обезбеђење и унапређење квалитета и активно учествују у њиховој реализацији.

     - Учешће студената у самовредновању +++

     Обавезан елемент самовредновања високошколске установе јесте анкета којом се испитују ставови и мишљења студената о питањима из свих области које се прове-равају у процесу самовредновања. Високошколска установа је обавезна да организује и спроведе анкету и да њене резултате учини доступним јавности и укључи их у укупну оцену самовредновања и оцене квалитета. Анкетирање се спроводи континуирано сваке године од школске 2007/2008 године, а од 2011. године уведено је online анкетирање за студенте свих студијских програма.

     - Студентску евалуацију установе, студијских програма, наставе +++

     Преко својих представника у Наставно-научном већу и Савету факултета и одговарајућим комисијама студенти су активно укључени у процесе евалуације и развоја курикулума на свим студијским програмима на Факултету.

     Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности испитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља:
     +++ - високо значајно; ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја

СНАГЕ
Студенти учествују у свим телима факултета која учествују у процесу самовредновања и процени квалитета .............................................................................. +++
Учешће студената у самовредновању и провери квалитета даје реалнију слику квалитета Факултета ...... .....................................................................................................++
Студенти учествују у обради резултата анкетирања и креирању закључака ......................................................... +++
Студенти самостално предлажу мере за побољшање квалитета .............................................................................. +++

СЛАБОСТИ
Недовољна мотивисаност и заинтересованост студената за квалитетно учешће у процесу евалуације и унапређења квалитета .................................................................................................................................++
Није увек могуће наћи баланс између стандарда који налаже да резултати евалуације буду доступни јавности, и заштите личног интегритета наставника и сарадника ......................................................... ++

МОГУЋНОСТИ
Подизање свести студената о важности процеса самовредновања .................................................................. ++
Могуће је мотивисати студенте да сами осмишљавају и спроводе активности преко Студентског парламента .................................................................................................. +++

Организовање састанака са представницима управе факултета где би студенти директно износили своје предлоге ................................................................................. ++

ОПАСНОСТИ
Неповерење студената да ће учешће у процесу самовредновања донети реалне промене ................................................................................. ++
Могуће прегласавање студената у телима за обезбеђење квалитета јер немају већину ........................................................................................... +++
Недовољна свест студената да покажу иницијативе за унапређење квалитета .............................................................................................................. +
Неповерење студената у анонимност анкета .......................................... ++

Неозбиљан приступ студената процесу евалуације квалитета може изазвати искривљену слику о квалитету .................................................... ++

Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 13

      Подстицање студента продекана на континуирани процес евалуације наставног процеса на основу студентских анкета и на подизање свести студената о важности процеса самовредновања.
     Подизање поверења студената у резултате процеса анкетирања.
     Обезбеђење јасног система упућивања предлога иновативних и корективних мера за рад Факултета од стране студената.
     Студентска организација у писаној форми треба да даје мишљење, предлоге и сугестије о стратегији, стандардима, поступцима и документима за обезбеђење квалитета, и то најмање једном годишње. Извештај студентске организације је потребно размотрити на првој наредној седници Наставно-научног већа, при чему се доноси одлука о предузимању одговарајућих мера за оне области које студенти оцењују као мањкаве. Извештај треба да буде доступан јавности.
     Студентском вредновању педагошког рада наставника мора се приступити конкретније уз дефинисање јасних критеријума у којој мери добијена оцена утиче на избор наставника.

Показатељи и прилози за стандард 13

Прилог 13.1.   Документација која потврђује учешће студената у самовредновању и провери квалитета: Одлука о избоу чланова Савета из реда студената
Прилог 13.1.а.   Документација која потврђује учешће студената у самовредновању и провери квалитета: Одлука о усвајању Правилника о студентском вредновању квалитета студија на ПМФ-у
Прилог 13.2.   Анкете студената