Универзитет у Нишу, Природно-математички факултет
   ИЗВЕШТАЈ О САМОВРЕДНОВАЊУ ВИСОКОШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ

СТАНДАРД 2 : СТАНДАРДИ И ПОСТУПЦИ ЗА ОБЕЗБЕЂЕЊЕ КВАЛИТЕТА

Високошколска установа утврђује начин (стандарде) и поступке за обезбеђење квалитета свог рада, који су доступни јавности.


     Стратешко опредељење Природно-математичког факултета Универзитета у Нишу је имплементација принципа Болоњске декларације у циљу подизања квалитета студија и повећања ефикасности студирања. На основу претходног петогодишњег искуства, Комисија за обезбеђење квалитета је предложила, а Наставно-научно веће усвојило нови документ под називом Стандарди и поступци обезбеђења квалитета Природно-математичког факултета у Нишу (СПОК) на седници Наставно-научног већа 22. маја 2013. године. Овим документом у већој мери су успостављени стандарди квалитета и утврђене надлежности појединих субјеката у систему мера и акција обезбеђења квалитета. СПОК садржи процедуре које обезбеђују квалитет у следећим областима:
     1. студијски програми
     2. наставни процес
     3. научно-истраживачки и стручни рад
     4. наставници и сарадници
     5. студенти
     6. издавачка делатност
     7. библиотечки и информатички ресурси
     8. простор и опрема
     9. финансирање
     10. стално праћење квалитета
     СПОК је доступан јавности на сајту Факултета.
     ПМФ је остварио циљеве и испунио захтеве постављене стандардом 2:
     1. Има документ којим су постављени стандарди квалитета и утврђене надлежности појединих субјеката у систему мера обезбеђења квалитета под називом Стандарди и поступци обезбеђења квалитета Природно-математичког факултета у Нишу.
     2. СПОК је усвојило Наставно-научно веће ПМФ-а.
     3. Поменути документ је доступан јавности.
     4. Наставно-научно веће ПМФ-а усвојило је документ План рада и процедура за праћење и унапређење квалитета Природно-математичког факултета у оквиру стандарда квалитета, као и документ Акциони план обезбеђења квалитета.
     5. Комисија за обезбеђење квалитета ПМФ-а је о свом раду извештавала у оквиру годишњих извештаја ПМФ-а, које је усвојило Наставно-научно веће.
     6. Усвојена документа садрже све потребне елементе према упутству Комисије за акредитацију високошколских установа.
     Без обзира што ПМФ има добре индикаторе испуњености стандарда 2, у наредном периоду се очекује напредак у остваривању стратегије квалитета. У том смислу планирана је значајнија корелација свих субјеката у систему мера и акција обезбеђења квалитета, а посебно у правцу корисника услуга, односно студената, послодаваца и шире друштвене заједнице.

б) Процена испуњености стандарда 2 (SWOT анализа)

У оквиру стандарда 2, установа је анализирала и квантитативно оценила следеће елементе:
     - Стандарде за унапређење квалитета установе +++
     Квалитет установе обезбеђују се: систематским праћењем, контролом и извештавањем о раду; предузимањем подстицајних и корективних мера према запосленима; оцењивањем квалитета рада органа и служби Факултета и унапређивањем професионалних компетенција запослених ван наставе.
     Извештаји о раду органа управљања, руковођења, стручних органа и о раду служби Факултета саставни су део извештаја о раду Факултета који сваке године разматра и усваја Наставно-научно веће Факутета. Факултетска комисија за квалитет периодично спроводи анкету којом испитује ставове, мишљења и оцене наставника, сарадника, ненаставног особља и студентата о раду и деловању органа Факултета и ненаставног особља. Извештај о резултатима анкете Комисија подноси Савету. На основу објективно утврђених слабости и пропуста у раду утврђују се мере за њихово отклањање.
     - Стандарде за унапређење квалитета студијских програма ++
     Циљеви студијских програма су усклађени са исходима учења. Документи Комисије за акредитацију су усклађени са стандардима обезбеђења квалитета. Mере за обезбеђење квалитета студијских програма дефинисане су Стандардима и поступцима обезбеђења квалитета Природно-математичког факултета у Нишу.
     - Поступке обезбеђења квалитета ++
     Унапређење квалитета Природно-математички факултет у Нишу спроводи на основу документа Мере и субјекти за обезбеђење квалитета. Мере за обезбеђење квалитета обухватају систем поступака и активности за успостављање контроле и унапређење нивоа квалитета у свим областима рада Факултета, а обухвата следеће дефинисане поступке обезбеђења квалитета у оквиру: наставни планови и програми, наставни процес и наставни кадар; Простор, опрема, библиотечко-информациони ресурси; Научно-истраживачки рад и издавачка делатност; Ненаставна подршка и управљање Факултетом; Студенти и организације студената.
     Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности спитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља:
     +++ - високо значајно; ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја

СНАГЕ
Већина наставног и ненаставног особља, као и студенти ПМФ-а спремни су да уложе већи труд у унапређивању квалитета студирања и образовања...........................................................................+++
ПМФ је донео пакет правилника и докумената који представљају надградњу на основне документе усвојене 2007 и 2008. године, и чине добар оквир за праћење и унапређење квалитета, јер дефинишу стандарде и поступке у свим најважнијим областима праћења квалитета.............................................................+++

У најважнијим областима делатности Факултета (квалитет студијских програма, наставног процеса и научно-истраживачког рада) правилници веома детаљно спецификују стандарде и поступке за обезбеђивање квалитета...................................................+++

СЛАБОСТИ
У неким областима нису довољно конкретно спецификовани поступци за обезбеђивање квалитета. На пример, док су стандарди и поступци у домену научних компетенција и критеријума за избор наставника сасвим јасно и прецизно дефинисани, нису довољно прецизирани поступци којима би се обезбедило праћење и унапређење квалитета наставника и сарадника у погледу сталног педагошко-методичког усавршавања........................................................................................................++

Потребно је правилницима регулисати и неке области које нису истакнуте као приоритетне у Стратегији, а веома су значајне за унапређење квалитета, као што су квалитет опхођења наставника и сарадника према студентима, и академски интегритет и етичност у области ауторства при публиковању научних и стручних резултата............................................................................................................+++

МОГУЋНОСТИ
ПМФ има добар кадровски потенцијал и искуство, што омогућава да се даље развијају институционални механизми система управљања квалитетом и стандарди и поступци за праћење и унапређење квалитета................................................................................+++
Комисија за обезбеђење квалитета има потребне капацитете за организовање и праћење потребних активности................................................................................++

Студенти подржавају опредељење Факултета за високе стандарде квалитета у свим областима рада и спремни су да се укључе у процес унапређења квалитета......... ++

ОПАСНОСТИ
Квалитет финансирања и квалитет простора и опреме не зависе од ПМФ-а. У домену финансијског планирања, система интерне контроле и транспарентности у коришћењу средстава ПМФ може да прати квалитет, али у погледу квалитета извора финансирања ПМФ се, као државна институција, у великој мери ослања на оснивача. У периоду економске кризе, квалитет финансирања факултета може бити угрожен...............................................................................................................+++
У домену квалитета студијских програма и наставе, анализа показатеља квалитета и усвајање корективних мера у великој мери зависи од мотивисаности и едукованости чланова већа департмана.........................................................................................................++


Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 2


     У наредном периоду, ПМФ би требало да ради на даљем развијању стандарда квалитета у свим областима, како они не би исказивали "минимални ниво квалитета рада", већ квалитет са аспекта прихваћене мисије, визије и циљева ПМФ-а, и из перспективе оних који су заинтересовани за квалитет услуга - актуелних студената, нових и свршених студената (кроз различите аспекте образовања током читавог живота), послодаваца и друштвене заједнице.
     Потребно је прецизније дефинисати поступке који би се односили на квалитет наставника у домену педагошко-методичког усавршавања.
     Стално унапређивање студијских програма у складу са стандардима развијених европских земаља би требало да буде један од приоритета у оквиру стратегије о обезбеђивању квалитета.
     Комисија за обезбеђење квалитета ће направити додатно разрађене процедуре обезбеђења квалитета и увести контролу спровођења тих процедура.
     Комисија за обезбеђење квалитета ће израдити стандарде и поступке за проверу квалитета процеса оцењивања.
     ПМФ ће предвидети средства за рад на пословима обезбеђивања квалитета у сопственом буџету, а чланове Комисије за обезбеђење квалитета ће ослободити дела других обавеза.
     У оквиру годишњег плана рада биће предвиђени термини за едукацију запослених наставника и ненаставног особља за спровођење за њих релевантних поступака и активности у процесу праћења и унапређења квалитета.
     Наставно-научно веће ће периодично разматрати рад Комисије за обезбеђење квалитета и моћи ће да замени чланове који се не ангажују довољно.
     Ангажовање на пословима контроле квалитета биће обавезан услов за напредовање у академској хијерархији.
     Треба осмислити више конкретних задатака и активности чији би носиоци били студенти, како оних усмерених на праћење и унапређење квалитета, тако и оних у процесу самовредновања.

Показатељи и прилози за стандард 2

Прилог 2.1.   Усвојени документ - Стандарди и поступци за обезбеђење и унапређење квалитета високошколске установе
Прилог 2.1.а.   Одлука НН Већа - Стандарди и поступци за обезбеђење и унапређење квалитета високошколске установе
Прилог 2.2.а.   Усвојени план научно-истраживачког рада
Прилог 2.2.б.   Усвојен план и процедура за праћење и унапређење квалитета
Прилог 2.2.в.   Одлука НН Већа о усвајању плана и процедура за праћење и унапређење квалитета
Прилог 2.3.   Усвојени годишњи извештаји о раду успостављеног тела (комисије, одбора, центара) за унутрашње осигурање квалитета високошколске установе
Прилог 2.3.а.   Одлука НН Већа о годишњем извештају о раду комисије за обезбеђење квалитета
Прилог 2.3.б.   Одлука Савета о годишњем извештају о раду комосије за обезбеђење квалитета