Универзитет у Нишу, Природно-математички факултет
   ИЗВЕШТАЈ О САМОВРЕДНОВАЊУ ВИСОКОШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ

СТАНДАРД 14 : СИСТЕМАТСКО ПРАЋЕЊЕ И ПЕРИОДИЧНА ПРОВЕРА КВАЛИТЕТА

Високошколска установа континуирано и систематски прикупља потребне информације о обезбеђењу квалитета и врши периодичне провере у свим областима обезбеђења квалитета.

а) Опис стања, анализа и процена стандарда 14

     Систематско праћење и периодичну проверу квалитета Природно-математички факултет обавља у оквиру унутрашње и спољашње провере квалитета коордисаним од стране Комисије за обезбеђење квалитета Факултета и шест Комисија за обезбеђење квалитета департмана.
     Од почетка припреме за прву акредитацију Факултет је спровео два циклуса самовредновања. Први извештај о самовредновању предат је Комисији за акредитацију и проверу квалитета 2008. године (Прилог 14.1). У складу са Правилником о стандардима за самовредновање и оцењивање квалитета високошколских установа Националног савета за високо образовање ("Сл. гл. РС" 106/06) започет је 2009. године други циклус самовредновања.
     Природно-математички факултет у Нишу је обезбедио институционалне оквире који омогућавају систематско праћење, оцењивање, обезбеђење и унапређивање квалитета у свим областима, које чине: Правилник о обезбеђењу, контроли и унапређењу квалитета Факултета (Прилог 14.2), Одредбе Статута о делокругу рада Комисије за обезбеђење квалитета (Прилог 14.3) и Стратегија обезбеђења квалитета.
     Факултет обезбеђује испуњавање обавеза субјеката обезбеђења квалитета, као и спровођење утврђених поступака и страндарда за оцењивање квалитета.
     Кроз смењивање процеса самовредновања и акционог планирања на Природно-математичком факултету обезбеђује се квалитет образовног процеса.
     Важну улогу у прикупљању информација значајних за праћење квалитета Факултета, има Факултетски информациони систем (ФИС), који је развијен од стране запослених у Рачунском центру Факултета. ФИС обухвата специјализоване програма за анализу напредовања студената од пријемног испита до дипломирања, али и квалитета наставе и научно-истраживачког рада запослених. ФИС представља моћан систем од круцијалне важности у праћењу и анализи квалитета Факултета, и то у погледу прикупљања и анализе информација с једне стране, али и у погледу спровођења и анализирања анкета студената и запослених, са друге стране.
     Факултет врши систематичну контролу појединих сегмената обезбеђења квалитета путем анонимних анкета. У том смислу, студенти два пута годишње попуњавају анкете, које им се достављају електронским путем. Том приликом, они могу да искажу свој став о појединим курсевима, наставницима и сарадницима који су на њима ангажовани. Анкете садрже информације о педагошком и методичком раду предавача, редовности држања наставе и консултација, коришћеним наставним методама, усклађености испита и предаваног градива. Такође, кроз текстуално поље, студенти могу да дају општи коментар о предавачу, да изнесу своје предлоге и да се осврну на питања која анкетом нису обухваћена. Осим анкета које се односе на квалитет наставног процеса, спроводе се и анкете о објективности оцењивања, организацији и начину полагања испита. На тај начин, студенти могу да, кроз процену уложеног времена у реализацији предиспитних и испитних обавеза, искажу своје мишљење о броју ЕСПБ које носи конкретан предмет и мерама за побољшање објективности оцењивања. Поред тога, студенти се посебно анкетирају и по питању рада органа управљања и стручних служби Факултета. На основу резултата анкете врши се процена квалитета рада служби са којима студенти имају директан контакт: Службе за наставу и студентска питања, Рачунарског центра, Библиотеке.
     Факултет периодично тражи повратну информацију од послодаваца који запошљавају дипломиране студенте Факултета. Подаци се скупљају путем анкета, које се дистрибуирају на скуповима попут сајмова запошљавања, конференције из обасти, итд., или путем упитника који се шаљу послодавцима. Послодавци дају процену степена задовољства дипломираним студентима Факултета. Овим путем се добија и број запослених који су завршили Природно-математички факулет у Нишу, као и евидентирање потреба послодаваца у смислу компетенција, знања и вештина којим би дипломирани студенти нашег факулета требало да располажу. Кроз комуникацију са Националном службом за запошљавање, Факултет прати кретање броја запослених и незапослених па се, у складу са тим, повремено коригују и квоте при уписивању студената на поједине студијске програме. Све информације се обрађују и дају се предлози мера побољшања квалитета у складу са коментарима, предлозима и потребама послодаваца.
     Јавност поступка самовредновања обезбеђена је и објављивањем докумената на интернет страници Факултета, као што су извештаји комисије за обезбеђење квалитета, извештаји о резултатима студентских анкета, годишњи план рада, Правилник у области обезбеђења квалитета, Стратегија обезбеђења квалитета и слично. Ови документи као и Извештај о самовредновању, доступни су јавности на интернет страници Факултета преко линка http://www.pmf.ni.ac.rs/pmf/index.php.
     У овом циклусу самовредновања установљени су поступци и процедуре који ће се примењивати у наредном циклусу самовредновања. Установљена је прецизна динамика анкетирања студената, и то: на крају сваког семестра анкетирање о квалитету силабуса и реализованој настави на предметима, и периодично (годишње), анкетирање студената о другим областима квалитета: рад служби и управе Факултета, техничка опремљеност, квалитет библиотечких ресурса и укључивање студената у одлучивање на Факултету.
     Природно-математички факултет активно и континуирано ради на прикупљању и провери квалитета, и испуњава захтеве Стандарда 14. У спровођењу поступака предвиђених Стратегијом обезбеђења квалитета учествују равноправно и студенти и запослени. У циљу одржавања тренда развоја квалитета, планира се увођење додатних процедура које ће подстицати све субјекте на спровођењу Стратегијом дефинисаних поступака.

б) Процена испуњености стандарда 14 (SWOT анализа)

     

У оквиру стандарда 14, Факултет је анализирао и квантитативно оценио следеће елементе:

     - Континуитет у реализацији стандарда и поступака за проверу и унапређење квалитета +++

     Природно-математички факултет Универзитета у Нишу има све индикаторе који указују на систематски рад на провери и унапређењу квалитета кроз свеобухватне активности у свим областима рада Факултета.

     - Услови и инфраструктура за систематско праћење и обезбеђење квалитета +++

      Факултет поседује добру инфраструктуру за систематско прикупљање и обраду података од значаја за процес самовредновања. Комисија за обезбеђење квалитета има просторију са одговарајућом информатичком опремом и софтвере за online анкетирање и статистичку обраду података.

     - Редовне повратне информације од послодаваца и дипломираних студената ++

     Мишљење послодаваца о квалитету стечених компетенција дипломираних студената Факултет обезбеђује кроз анкетирање послодаваца (директора школа у Нишу, предузећа и привредних субјека). Поред тога путем анкетирања се вреднује и квалитет студијских програма и организација наставе од стране дипломираних студената. Резултати анкета и анализе резултата приказани су у Стандарду 4.

     - Усаглашавање са другим високошколским установама у земљи и иностранству у погледу квалитета +++

     Кроз ангажовање наставника у оквиру ТЕМПУС пројекта "Modernisation of Post-Graduate Studies in Chemistry and Chemistry related Programes", чији је координатор био Универзитет у Гриничу, извршена је имплементација неких аспеката контроле квалитета. Усвајањем документа "Референтни образовни стандарди за хемију и сродне дисциплине" на Наставно-научном Већу ПМФ-а, 23.11.2011., постигнуто je усклађивање исхода учења већ акредитованих студијских програма са захтевима Европске агенције за обезбеђење квалитета у високом образовању и са Европском марком за квалитет у области хемије. Примењена корективна мера већ акредитованих студијских програма послужиће као полазна основа за даље прецизније и квалитетније дефинисање стандарда за наредни круг акредитације студијских програма. Такође, на Темпус пројектима у периоду 2006-2010 (TEMPUS - Science Teacher Education Revision and Upgrading (STERU); TEMPUS - Teacher Education - Innovation of Studies in Mathematics and IT (TEMIT); TEMPUS - Higher Education Reform of Biological Sciences (H.E.R.B.S.)), извршено је усаглашавање Факултета са другим високошколским институцијама по више основа.

     - Периодичност процеса самовредновања и прикупљања података о квалитету +++

     Систематско праћење и периодична провера квалитета и самовредновање се реализује у следећим областима: студијски програми, наставни процес, научно-истраживачки и стручни рад, наставници и сарадници, студенти, уџбеници и литература, библиотека, информациони ресурси, простор и опрема, ненаставно особље, процес управљања, јавност у раду и финансирање.

     - Јавност резултата процене квалитета +++

     Резултати унутрашње провере квалитета су доступни на интернет страници Факултета. Након сваког извршеног вредновања резултати се прослеђују управи Факултета, катедрама, наставницима и Студентском парламенту.

     Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности испитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља:
     +++ - високо значајно; ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја

СНАГЕ
Процес праћења, провере и унапређења квалитета је успостављен и он се континуирано одвија ................. +++
Успоставњени су институционални оквири провере стандарда квалитета ......................................................... +++
Стратегија обезбеђења квалитета Факултета усаглашена је са стратегијом обезбеђења и унапређења квалитета других престижних високошколских институција у земљи и иностранству ...................................................................................................+++

СЛАБОСТИ
Нередовне повратне информације о квалитету стечених компетенција дипломираних студената од стране послодаваца и других одговарајућих организација .......................................................................... ++
Не поштује се рок за реализацију активности предвиђених Акционим   планом .............................................................................................................. ++

Слабији одзив студената и наставника на учешће у on line анкетирању ................................................................................................................................ ++

МОГУЋНОСТИ
Учествовање на међународним пројектима који се баве процесом контроле и унапређења квалитета рада Факултета .............................................................................. +++
Укључивање административних радника у интернационалне пројекте о квалитету, Темпус пројекте и Еразмус програме ........................................... ++

Рад на доследнијем спровођењу корективних мера ......................................................................................... ++

ОПАСНОСТИ
Недовољна заинтересованост студената да учествују у процесу евалуације и унапређења квалитета ........................................................ +++

Мишљење студената да on line анкете нису анонимне, што може утицати на објективност анкетирања ......................................................... ++

Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 14

      Факултет испуњава стандард 14. Факултет ће континуирано пратити функционисање система обезбеђења квалитета и вршиће потребне иновације које се односе на методе прикупљања и обраде података (аутоматски начин уноса података, електронско анкетирање).
     Непрекидно ће унапређивати инфраструктуру у циљу обезбеђења редовног систематског прикупљања и обраде података неопходних за оцену квалитета.
     Факултет ће реализовати анкетирање послодаваца које се односи на евалуацију стечених компетенција дипломираних студената и радиће на интензивнијем усаглашавању са стратегијама обезбеђења и унапређења квалитета других престижних високошколских установа у иностранству. Уколико буде потребно Факултет ће спровести поступак едукације запослених и студената у области обезбеђења квалитета.
     Промовисати, уз помоћ Студентског парламента, код студената значај изградње политике квалитета и изражавања њиховог мишљења у процесу унапређења квалитета.
     Усавршавање методoлогије преласком на вредновање свих аспеката квалитета путем online анкетирања.
     Одржавање и перманентно унапређивање система анкетирања.

Показатељи и прилози за стандард 14

Прилог 14.1.   Одлука и Извештај о самовредновању 2008.
Прилог 14.2.   Правилник о обезбеђењу, контроли и унапређењу квалитета Факултета
Прилог 14.3.   Одредбе Статута о делокругу рада Комисије за обезбеђење квалитета