Универзитет у Нишу, Природно-математички факултет
   ИЗВЕШТАЈ О САМОВРЕДНОВАЊУ ВИСОКОШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ

СТАНДАРД 5 : КВАЛИТЕТ НАСТАВНОГ ПРОГРАМА

Квалитет наставног процеса обезбеђује се кроз интерактивност наставе, укључивање примера у наставу, професионални рад наставника и сарадника, доношење и поштовање планова рада по предметима, као и праћење квалитета наставе и предузимање потребних мера у случају када се утврди да квалитет наставе није на одговарајућем нивоу.

а) Опис стања, анализа и процена стандарда 5:

     Информације о акредитованим студијским програмима и предметима унутар студијских програма налазе се на сајту Факултета, разврстане по департманима. Садржаји курикулума и наставне методе омогућавају реализацију постављених циљева студијских програма и исхода учења (Табела 4.2.).
     План и распоред наставе (предавања и вежби) усклађени су са потребама студијског програма и могућностима студената. Сви департмани на својим огласним таблама, као и на сајту Факултета објављују информације о распореду наставе. Распоред наставе се објављује пре почетка семестра, док се распоред испита објављује пре почетка школске године, за целу школску годину.
     Катедре предлажу планове извођења наставе као и календар наставе, које усваја Наставно-научно веће факултета.
     План извођења наставе обухвата ангажовање наставника и сарадника на предметима, почетак и крај наставе, временски распоред наставе као и место извођења наставе. Њиме се дефинишу облици извођења наставе, испитни рокови, начин полагања испита, попис литературе итд.
     Примена распореда наставе и испита се контролише кроз јавност рада и путем студентских анкета (Прилог 5.1). У случају неиспуњавања овог стандард примењују се процедуре описане у документу Процедуре и поступци који обезбеђују поштовање плана и распореда наставе (Прилог 5.2).
     План ангажовања се односи на дефинисање наставника и сарадника који учествују у извођењу наставе, при чему се води рачуна о оптерећености наставника и сарадника.
     Након предложеног и усвојеног плана ангажовања, стручно лице из Сужбе за наставу и студентска питања уноси имена наставника и сарадника ангажованих на појединим предметима, помоћу посебне апликације у оквиру Факултетског информационог система (ФИС-а), која је развијена од стране Рачунарског центра и доступна само запосленима у Служби за наставу и студентска питања Факултета. Једном када се у систему дефинише ангажовање наставника и сарадника на појединим предметима, ова информација постаје доступна свим наставницима и сарадницима на веб-порталу за запослене, у оквиру опције Информације о предметима (слика 1).
     На примеру студијског програма Хемија на основним академским студијама приказана је пропорција различитих типова курсева (предавања, пракса, лабораторијски истраживачки рад, семинари) и облика наставе (предавања, лабораторијске вежбе) коју изводе наставници и сарадници ангажовани на студијском програму, и њиховог баланса са исходима учења (Слика 2). На студијском програму основних студија Хемија постоји 21 обавезни предмет и 9 изборних предмета. Студијски програм основних академских студија хемије траје шест семестара и вреднован је са 180 ЕСПБ бодова. Укупан број ЕСПБ је расподељен тако да се: академско-општеобразовни предмети реализују са 31 ЕСПБ (14.47% од укупног броја ЕСПБ студијског програма), теоријско-методолошки предмети са 62 ЕСПБ (18.30%), научно-стручни предмети са 64 ЕСПБ (35.74%), стручно-апликативни предмети са 84 ЕСПБ (31,49%). Главни садржај студијског програма хемије чине научно-стручни и стручно-апликативни предмети који одговарају основним дисциплинама (општој, неорганској, органској, аналитичкој, физичкој, индустријској хемији и биохемији). У сваком семестру студент остварује укупно 30 бодова што је у складу са критеријумима за оптерећење студента у погледу одређеног броја радних сати. После завршених основних академских студија студент стиче академско звање - хемичар. Студијски програм се састоји од једносеместралних обавезних и изборних предмета за које је предвиђена активна настава између 24 и 28 часова недељно. Сваки предмет је дефинисан одређеним бројем часова активне наставе коју изводе наставници и бројем часова теоријских или експерименталних вежби које изводе сарадници. Сваком предмету припада одређени број ЕСПБ бодова.
     
Информације о предмету на веб-сајту Факултета
Слика 1. Информације о предмету на веб-сајту Факултета

     Студијски програм предвиђа вежбе скоро на свим предметима. Због природе студија највећи број предмета има експерименталне вежбе које студенти изводе самостално, при чему користе савремен прибор и уређаје. За сваки предмет је утврђен начин извођења наставе и начин оцењивања студената. Однос броја часова предавања према часовима вежби и експерименталних вежби је П+В+ДОН = 55 + 13 + 58. Таква расподела теоријских и експерименталних часова је добро усклађена са стратешким циљевима и праксом високог образовања у природно-математичким дисциплинама. Захваљујући оваквој расподели часова и кредита, исходи студија који обухватају теоријска знања и њихову примену се постижу у највећој мери, што показује задовољство послодаваца при запошљавању студената.
     
Структура студијског програма Хемија на основним академским студијама Структура студијског програма Хемија на основним академским студијамаСтруктура студијског програма Хемија на основним академским студијама
Слика 2. Структура студијског програма Хемија на основним академским студијама

      Стицање активних компетенција наставника типичних за високошколске установе као и стручне компетенције Факултет подстиче кроз подршку учешћа наставника на научним и стручним скуповима, подршку коју даје за конкурисање за међународне и националне пројекте, суфинансирање издавања и штампања научних часописа, уџбеника, монографија, помоћних уџбеника, суфинасирање организовања научних конференција, организовање предавања еминентних истраживача из земље и света, примену критеријума за избор у звања наставника и сарадника.

б) Процена испуњености стандарда 5 (SWOT анализа)

У оквиру стандарда 5, установа је анализирала и квантитативно оценила следеће елементе:

     - Компетентност наставника и сарадника +++

     Компетентност наставника и сарадника Факултет обезбеђује испуњавањем стандарда за избор у наставничка звања према Правилнику о вредновању научне компетентности наставника и сарадника; подстицањем научно-истраживачког рада наставника и сарадника у оквиру пројеката Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, међународних пројеката и студијских боравака у иностранству; развојем међународне сарадње са универзитетима у иностранству.

     - Доступност информација о терминима и плановима реализације наставе +++

     Термини и планови реализације наставе за сваки предмет доступни су на сајту Факултета и на огласној табли.

     - Интерактивно учешће студената у наставном процесу ++

     Факултет ради на увођењу интерактивне наставе у сваки ниво наставног процеса. Међутим, број студената који активно учествује у дискусијама са наставницима и колегама још увек је недовољан.

     - Доступност података о студијским програмима, плану и распореду наставе +++

     Сви подаци о студијским програмима, плану и распореду наставе доступни су на сајту Факултета.

     - Избор метода наставе и учења којима се постиже савладавање исхода учења ++

     Методе наставе усмерене су на постизање исхода учења. Koгнитивни исходи учења (знање, разумевање, примена) остварују се кроз наставне методе: предавања, семинаре, дискусије. Практични исходи учења се остварују кроз лабораторијски рад, а општи исходи учења и кроз предавања и кроз лабораторијски рад.

      - 5.6. Систематско праћење квалитета наставе и корективне мере +++

     Контрола квалитета наставног процеса обухвата: контролу садржаја и метода наставе, контролу регуларности термина извођења наставе, контролу регуларности испита и контролу документације на сваком предмету. У контроли квалитета наставног процеса учествују: Комисије за обезбеђење квалитета, шефови катедри, управници департмана, продекан за наставу и декан Факултета.

      Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности испитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља:
     +++ - високо значајно; ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја
     

СНАГЕ
Добар информациони систем омогућава унапређење квалитета наставе............................................................... +++
Постојање листа и профила предмета на сајту Факултета омогућују једноставно циркулисање информација ....................................................................... +++

Висококвалификовани предавачи у педагошком и стручном смислу ................................................................. +++

СЛАБОСТИ
Недовољно често преиспитивање стратегије обезбеђења квалитета............................................................................................................. ++
Неравномерна оптерећеност наставника и сарадника...................... +++

Недовољни просторни ресурси за извођење појединих облика наставе..................................................................................................................++

МОГУЋНОСТИ
Веће учешће студената у оцени квалитета наставног процеса ................................................................................. +++
праћење потребних активности ....................................... ++
Подстицање наставника и сарадника на коришћење сајтова предмета ................................................................. ++

Учешће на пројектима који могу омогућити средства за додатно опремање лабораторија, чиме би се побољшао практични аспект држања наставе ............++

ОПАСНОСТИ
Неприхватање нових технологија и средстава комуникације од стране појединих наставника и сарадника ............................................................................................................................. +++

Необјективност повратних информација од студената .......................  ++

Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 5

     У наредном периоду, Комисија за обезбеђење квалитета радиће на усавршавању процедура за праћење и вредновање квалитета наставног процеса. Добро утемељене процедуре могуће је даље развити, на пример, увођењем поступка да сваки наставник поднесе Комисији и одговарајућем департману евалуацију курикулума засновану на оствареним резултатима и запажањима током текуће школске године, као и образложене предлоге за његову допуну и измене.
     Креирати формуларе за достављање извештаја који се тичу реализације наставе (часова, испита, пролазности на испитима, предиспитних обавеза, активности студената), како би се олакшало и поједноставило сакупљање свих релевантних података, како из стручних служби, тако и од самих наставника и сарадника.
     Подстицање наставника на стално педагошко и методичко усавршавање.

Показатељи и прилози за стандард 5

Прилог 5.1.   Анкете студената о квалитету наставног процеса
Прилог 5.2.   Процедуре и поступци који обезбеђују поштовање плана и распореда наставе.
Прилог 5.3.   Доказ о спроведеним активностима којима се подстиче стицање активних компетенција наставника и сарадника