СТАНДАРД 5 : КВАЛИТЕТ НАСТАВНОГ ПРОГРАМА
Квалитет наставног процеса обезбеђује се кроз интерактивност наставе, укључивање примера у наставу, професионални рад наставника и сарадника, доношење и поштовање планова рада по предметима, као и праћење квалитета наставе и предузимање потребних мера у случају када се утврди да квалитет наставе није на одговарајућем нивоу.
а) Опис стања, анализа и процена стандарда 5:
План и распоред наставе (предавања и вежби) усклађени су са потребама студијског програма и могућностима студената. Сви департмани на својим огласним таблама, као и на сајту Факултета објављују информације о распореду наставе. Распоред наставе се објављује пре почетка семестра, док се распоред испита објављује пре почетка школске године, за целу школску годину.
Катедре предлажу планове извођења наставе као и календар наставе, које усваја Наставно-научно веће факултета.
План извођења наставе обухвата ангажовање наставника и сарадника на предметима, почетак и крај наставе, временски распоред наставе као и место извођења наставе. Њиме се дефинишу облици извођења наставе, испитни рокови, начин полагања испита, попис литературе итд.
Примена распореда наставе и испита се контролише кроз јавност рада и путем студентских анкета (Прилог 5.1). У случају неиспуњавања овог стандард примењују се процедуре описане у документу Процедуре и поступци који обезбеђују поштовање плана и распореда наставе (Прилог 5.2).
План ангажовања се односи на дефинисање наставника и сарадника који учествују у извођењу наставе, при чему се води рачуна о оптерећености наставника и сарадника.
Након предложеног и усвојеног плана ангажовања, стручно лице из Сужбе за наставу и студентска питања уноси имена наставника и сарадника ангажованих на појединим предметима, помоћу посебне апликације у оквиру Факултетског информационог система (ФИС-а), која је развијена од стране Рачунарског центра и доступна само запосленима у Служби за наставу и студентска питања Факултета. Једном када се у систему дефинише ангажовање наставника и сарадника на појединим предметима, ова информација постаје доступна свим наставницима и сарадницима на веб-порталу за запослене, у оквиру опције Информације о предметима (слика 1).
На примеру студијског програма Хемија на основним академским студијама приказана је пропорција различитих типова курсева (предавања, пракса, лабораторијски истраживачки рад, семинари) и облика наставе (предавања, лабораторијске вежбе) коју изводе наставници и сарадници ангажовани на студијском програму, и њиховог баланса са исходима учења (Слика 2). На студијском програму основних студија Хемија постоји 21 обавезни предмет и 9 изборних предмета. Студијски програм основних академских студија хемије траје шест семестара и вреднован је са 180 ЕСПБ бодова. Укупан број ЕСПБ је расподељен тако да се: академско-општеобразовни предмети реализују са 31 ЕСПБ (14.47% од укупног броја ЕСПБ студијског програма), теоријско-методолошки предмети са 62 ЕСПБ (18.30%), научно-стручни предмети са 64 ЕСПБ (35.74%), стручно-апликативни предмети са 84 ЕСПБ (31,49%). Главни садржај студијског програма хемије чине научно-стручни и стручно-апликативни предмети који одговарају основним дисциплинама (општој, неорганској, органској, аналитичкој, физичкој, индустријској хемији и биохемији). У сваком семестру студент остварује укупно 30 бодова што је у складу са критеријумима за оптерећење студента у погледу одређеног броја радних сати. После завршених основних академских студија студент стиче академско звање - хемичар. Студијски програм се састоји од једносеместралних обавезних и изборних предмета за које је предвиђена активна настава између 24 и 28 часова недељно. Сваки предмет је дефинисан одређеним бројем часова активне наставе коју изводе наставници и бројем часова теоријских или експерименталних вежби које изводе сарадници. Сваком предмету припада одређени број ЕСПБ бодова.
![Информације о предмету на веб-сајту Факултета](standardi/dokumenta/st_5/slika_1.jpg)
Студијски програм предвиђа вежбе скоро на свим предметима. Због природе студија највећи број предмета има експерименталне вежбе које студенти изводе самостално, при чему користе савремен прибор и уређаје. За сваки предмет је утврђен начин извођења наставе и начин оцењивања студената. Однос броја часова предавања према часовима вежби и експерименталних вежби је П+В+ДОН = 55 + 13 + 58. Таква расподела теоријских и експерименталних часова је добро усклађена са стратешким циљевима и праксом високог образовања у природно-математичким дисциплинама. Захваљујући оваквој расподели часова и кредита, исходи студија који обухватају теоријска знања и њихову примену се постижу у највећој мери, што показује задовољство послодаваца при запошљавању студената.
![Структура студијског програма Хемија на основним академским студијама](standardi/dokumenta/st_5/slika_2_a.jpg)
![Структура студијског програма Хемија на основним академским студијама](standardi/dokumenta/st_5/slika_2_b.jpg)
![Структура студијског програма Хемија на основним академским студијама](standardi/dokumenta/st_5/slika_2_v.jpg)
Стицање активних компетенција наставника типичних за високошколске установе као и стручне компетенције Факултет подстиче кроз подршку учешћа наставника на научним и стручним скуповима, подршку коју даје за конкурисање за међународне и националне пројекте, суфинансирање издавања и штампања научних часописа, уџбеника, монографија, помоћних уџбеника, суфинасирање организовања научних конференција, организовање предавања еминентних истраживача из земље и света, примену критеријума за избор у звања наставника и сарадника.
б) Процена испуњености стандарда 5 (SWOT анализа)
- Компетентност наставника и сарадника +++
Компетентност наставника и сарадника Факултет обезбеђује испуњавањем стандарда за избор у наставничка звања према Правилнику о вредновању научне компетентности наставника и сарадника; подстицањем научно-истраживачког рада наставника и сарадника у оквиру пројеката Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, међународних пројеката и студијских боравака у иностранству; развојем међународне сарадње са универзитетима у иностранству.
- Доступност информација о терминима и плановима реализације наставе +++
Термини и планови реализације наставе за сваки предмет доступни су на сајту Факултета и на огласној табли.
- Интерактивно учешће студената у наставном процесу ++
Факултет ради на увођењу интерактивне наставе у сваки ниво наставног процеса. Међутим, број студената који активно учествује у дискусијама са наставницима и колегама још увек је недовољан.
- Доступност података о студијским програмима, плану и распореду наставе +++
Сви подаци о студијским програмима, плану и распореду наставе доступни су на сајту Факултета.
- Избор метода наставе и учења којима се постиже савладавање исхода учења ++
Методе наставе усмерене су на постизање исхода учења. Koгнитивни исходи учења (знање, разумевање, примена) остварују се кроз наставне методе: предавања, семинаре, дискусије. Практични исходи учења се остварују кроз лабораторијски рад, а општи исходи учења и кроз предавања и кроз лабораторијски рад.
- 5.6. Систематско праћење квалитета наставе и корективне мере +++
Контрола квалитета наставног процеса обухвата: контролу садржаја и метода наставе, контролу регуларности термина извођења наставе, контролу регуларности испита и контролу документације на сваком предмету. У контроли квалитета наставног процеса учествују: Комисије за обезбеђење квалитета, шефови катедри, управници департмана, продекан за наставу и декан Факултета.
Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности испитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља:
+++ - високо значајно; ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја
СНАГЕ |
СЛАБОСТИ |
МОГУЋНОСТИ |
ОПАСНОСТИ |
Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 5
Креирати формуларе за достављање извештаја који се тичу реализације наставе (часова, испита, пролазности на испитима, предиспитних обавеза, активности студената), како би се олакшало и поједноставило сакупљање свих релевантних података, како из стручних служби, тако и од самих наставника и сарадника.
Подстицање наставника на стално педагошко и методичко усавршавање.
Показатељи и прилози за стандард 5
Прилог 5.2. Процедуре и поступци који обезбеђују поштовање плана и распореда наставе.
Прилог 5.3. Доказ о спроведеним активностима којима се подстиче стицање активних компетенција наставника и сарадника