Универзитет у Нишу, Природно-математички факултет
   ИЗВЕШТАЈ О САМОВРЕДНОВАЊУ ВИСОКОШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ

СТАНДАРД 3 : СИСТЕМ ОБЕЗБЕЂЕЊА КВАЛИТЕТА

Високошколска установа изграђује организациону структуру за обезбеђење квалитета.

а) Опис стања, анализа и процена стандарда 3

     Основни субјект система за обезбеђење квалитета је Комисија за обезбеђење квалитета. Статутом и општим актима Факултета утвђени су састав, послови и одговор-ности Комисије за обезбеђење квалитета, која је одговорна за организовање праћења, контроле и унапређивања квалитета у свим областима.
     Комисију за обезбеђење квалитета бира Наставно-научно веће на период од три године, а састоји се од укупно осам чланова, и то: шест из реда наставника и ненаставног особља као и два студента које бира Студентски парламент са мандатом од годину дана.
     Надлежности Комисије су:
     • сачињава и предлаже одговарајућим органима Факултета текстове докумената у вези са обезбеђењем квалитета,
     • планира и анализира поступке вредновања целокупног система образовања и научно-истраживачког рада на Факултету и управља тим поступцима,
     • разматра резултате обављених евалуационих анкета,
     • сугерише мере за подизање квалитета осталим субјектима обезбеђења квалитета,
     • предлаже одговарајућа документа и процедуре за контролу и обезбеђење квалитета и самоврендовања,
     • подноси извештај о раду и спровођењу Стратегије Савету Факултета.
     Факултет доноси/ревидира Стратегију обезбеђења квалитета чији су интегрални део Стандарди и поступци за обезбеђење квалитета и Акциони план обезбеђења квалитета, најмање сваке две године и објављује је на сајту Факултета.
     Стандарди и поступци за обезбеђење квалитета доносе се следећим поступком:
     • Комисија за обезбеђење квалитета Природно-математичког факултета у Нишу израђује предлог документа;
     • Припремљен предлог разматра Наставно-научно веће;
     • Наставно-научно веће усваја документ или предлаже измене и допуне документа;
     • Комисија за обезбеђење квалитета разматра предложене измене и коригује текст документа;
     • Наставно-научно веће доноси Одлуку о његовом усвајању.
     Акциони план обезбеђења квалитета доноси се следећим поступком:
     • Комисија за обезбеђење квалитета Природно-математичког факултета у Нишу израђује предлог документа;
     • Припремљен предлог разматра Наставно-научно веће;
     • Наставно-научно веће усваја документ или предлаже измене и допуне документа;
     • Комисија за обезбеђење квалитета разматра предложене измене и коригује текст документа;
     • Наставно-научно веће доноси Одлуку о његовом усвајању.
     Стратегија обезбеђења квалитета доноси се следећим поступком:
     • Комисија за обезбеђење квалитета Природно-математичког факултета у Нишу израђује предлог документа;
     • Припремљен предлог разматра Наставно-научно веће;
     • Наставно-научно веће усваја предлог или предлаже измене и допуне документа;
     • Комисија за обезбеђење квалитета разматра предложене измене и коригује текст документа;
     • Наставно-научно веће прихвата предлог и предаје га Савету Факултета на разматрање;
     • Савет Факултета доноси Одлуку о прихватању документа или предлаже измене и допуне документа;
     • Комисија за обезбеђење квалитета разматра предложене измене, коригује текст документа и враћа га Савету на усвајање;
     • Савет Факултета доноси Одлуку о прихватању документа.

б) Процена испуњености стандарда 3 (SWOT анализа)

     У оквиру стандарда 3, установа је анализирала и квантитативно оценила следеће елементе:

     - Постојање и надлежности посебног тела за унапређење квалитета +++

     Комисија за обезбеђење квалитета Факултета има шест чланова из реда наставника и ненаставног особља, као и два студента које бира Студентски парламент са мандатом од годину дана. Комисију бира Наставно-научно веће. Представнике наставника предлажу већа департмана. Комисија за обезбеђење квалитета департмана има пет чланова из реда наставника, сарадника и студената. Комисију бира Наставно-научно веће. Представника студената предлаже Студентски парламент.

     - надлежности органа управљања у систему обезбеђења квалитета ++

     Савет Факултета као орган управљања у систему обезбеђења квалитета усваја документ Стратегија обезбеђења квалитета, усваја документ Мере и субјекти обезбеђења квалитета, доноси Статут, на предлог Већа Факултета, бира и разрешава декана и продекане, доноси Финансијски план и План јавних набавки на предлог Већа Факултета, усваја извештај о пословању и годишњи обрачун на предлог Већа Факултета, усваја план коришћења средстава за инвестиције на предлог Већа Факултета, даје сагласност на одлуке о управљању имовином Факултета, даје сагласност на расподелу финансијских средстава, доноси одлуку о висини школарине на предлог Већа Факултета, подноси оснивачу извештај о пословању најмање једанпут годишње, доноси општи акт о дисци¬плинској одговорности студената, врши избор екстерног ревизора финансијског пословања високошколске установе.

     - надлежности органа пословођења;

     Декан, као орган пословођења, предлаже Савету текст документа Стратегија обезбеђења квалитета, предлаже Савету текст документа Мере и субјекти обезбеђења квалитета, предлаже Наставно-научном већу текст документа Акциони план за спровођење стратегије, заступа и представља Факултет и потписује службене акте и документе, организује и води пословање Факултета, организује и контролише наставни, научни и истраживачки рад на Факултету, одређује појединачно радно ангажовање наставника и сарадника у научно-истраживачким пројектима и одговара за остварење образовне и научне делатности, предлаже пословну политику Факултета и мере за њено спровођење, предлаже годишњи програм рада и план развоја Факултета, доноси акте Факултета у складу са законом, колективним уговором и Статутом Факултета, спроводи одлуке Савета и Већа Факултета, припрема, сазива, предлаже дневни ред, председава и води седнице Већа Факултета и Изборног већа, наредбодавац је за извршење финансијског плана, закључује уговоре у име Факултета, подноси годишњи извештај о резултатима пословања Факултета, именује главне уреднике часописа Факултета, а на њихов предлог и чланове Редакционог одбора, Издавачког савета и Техничког уређивачког одбора, предузима све правне радње у име и за рачун Факултета у вредности и до износа утврђеног у Закону о буџету за јавне набавке мале вредности, а у вредности преко тог износа уз сагласност Савета, именује сталне и привремене комисије за обављање послова из свог делокруга, иницира и предлаже решења о питањима од значаја за обављање делатности Факултета, доноси одлуку о објављивању конкурса за избор наставника и сарадника, доноси решења из радних односа радника Факултета и решења по захтевима студената, стара се о извршењу одлука Савета, Већа Факултета и других стручних органа, именује и разрешава директоре центара Факултета, доноси одлуке из свог делокруга рада, које директно утичу на унапређење квалитета.

     - надлежности стручних органа;
     
     Наставно-научно веће усваја документ Акциони план за спровођење стратегије обезбеђења квалитета; одлучује о питањима наставе, научне и стручне делатности на Факултету; утврђује предлоге студијских програма укључујући студијске програме; ближе уређује правила студија која се изводе на Факултету; одобрава теме магистарских радова на предлог департмана; одобрава теме доктората, на предлог департмана, уз сагласност Универзитета; одлучује о условима, начину и поступку реализације програма доживотног образовања током читавог живота; доноси општи акт о критеријумима и условима преношења ЕСПБ бодова; дефинише тела и поступке везане за праћење, обезбеђивање, унапређење и развој квалитета студијских програма, наставе и услова рада; спроводи јединствену политику чији је циљ стално унапређење квалитета наставе и усавршавање научно-истраживачког рада; прописује начин и поступак самовредновања; утврђује предлог одлуке о висини школарине; утврђује предлог Статута Факултета; утврђује предлог финансијског плана; разматра годишњи извештај о пословању и утврђује предлог Савету; разматра и утврђује предлог плана коришћења средстава за инвестиције; доноси одлуку о оснивању и укидању организационих јединица Факултета; доноси одлуке о програму и организацији симпозијума, научних скупова и саветовања; доноси план научно-истраживачког рада Факултета; доноси програм развоја научноистраживачког подмлатка Факултета; доноси одлуке о верификацији уџбеника и других учила; доноси план издавачке делатности; доноси план стручног усавршавања наставника и сарадника у земљи и иностранству и одлучује о њиховом учешћу на симпозијумима и научним скуповима.
     Изборно веће утврђује предлог за избор у звање наставника; врши избор у звање сарадника; одређује комисију за писање реферата о кандидатима за избор у звање, наставника и сарадника.
     Департмани организују и реализују наставни процес, а нарочито се старају о: међусобној усклађености садржаја предмета на студијском програму, литератури и њеној расположивости, као и усклађености са садржајем предмета, начину реализације предавања и вежби по програмским садржајима, начину реализације провере знања, укупним обавезама студената у смислу ЕСПБ система на предметном образовном профилу; доносе предлоге нових и обављају измене постојећих студијских програма на студијама првог и другог степена предметног образовног профила и исте достављају Већу Факултета; обављају све послове везане за планирање, организовање и развој ресурса департмана (планирање потребе департмана за ангажовањем извршилаца, сачињавање средњерочних и оперативних планова развоја и стручног усавршавања, планирање простора и др.); предлажу покретање поступка за избор у звање наставника и сарадника везано за уже научне области које покривају и предлажу Изборном већу комисије за писање извештаја о пријављеним кандидатима; планирају, иницијализују и реализују истраживачке и развојне пројекте; планирају, иницијализују и реализују услуге доживотног учења и иновације знања; организују разне видове образовања и усавршавања наставника и сарадника у земљи и иностранству; дају предлоге за међународну сарадњу и друге облике сарадње; обављају послове из надлежности катедри, до евентуалног формирања истих; обављају и друге послове утврђене Статутом и другим општим актима Факултета.
     Катедре прате реализацију наставног процеса из предмета који им припадају на различитим студијским програмима и на различитим департманима; врше евалуацију наставног процеса и предлажу мере према департманима за побољшање његовог квалитета са становишта предмета које реализују; предлажу департманима нове односно промене постојећих студијских програма, из делокруга предмета који им припадају; разматрају пријаве завршних (мастер) радова, предлажу ментора и чланове комисије Већу Факултета; разматрају и прелиминарно одобравају пријаве докторских радова из ужих научних области које покривају и предлажу ментора и чланове комисије Већу Факултета; предлажу департманима распоред наставника и сарадника по предметима у оквиру ужих научних области које им припадају; предлажу департманима литературу и начин провере знања студената по предметима у оквиру ужих научних области које им припадају; обављају и друге послове утврђене Статутом и другим општим актима Факултета.
      Комисија за обезбеђење квалитета сачињава и предлаже одговарајућим органима Факултета текстове докумената у вези са обезбеђењем квалитета; планира и анализира поступке вредновања целокупног система образовања и научно-истраживачког рада на Факултету и управља тим поступцима; разматра резултате обављених евалуационих анкета; сугерише мере за подизање квалитета осталим субјектима обезбеђења квалитета; предлаже одговарајућа документа и процедуре за контролу и обезбеђење квалитета и самоврендовања; подноси извештај о раду и спровођењу Стратегије Савету Факултета.

     - надлежности наставника и сарадника;

     редовно обављају све своје наставничке обавезе, поштујући све етичке и моралне принципе; коректно се односе према студентима; на основу резултата анкетирања студената развијају студијске програме; унапређују наставу и иновирају вредновање рада студената; учествују на научним конференцијама; објављују научне радове и монографије; пишу и објављују уџбенике; учествују у научно-истраживачким пројектима; учествују у међународној сарадњи; предлажу набавку литературе потребне за реализацију студијских програма и унапређење квалитета наставе; предлажу набавку техничких средстава и софтвера неопходних за унапређење наставе; учествују у анкетирању о евалуацији наставног процеса, ненаставне подршке и процеса управљања; дају предлоге осталим субјектима у вези с унапређењем квалитета.

     - надлежнoсти студената;
     
     Студенти редовно и коректно обављају своје радне обавезе, уредно похађају наставу и активно учествују у наставном процесу, редовно израђују домаће радове и приступају полагању колоквијума и испита, учествују у међународној размени студената, учествују у студентским истраживачким пројектима, изјашњавају се путем анкета које се односе на различите области контроле квалитета, у комуникацији с појединим субјектима обезбеђења квалитета дају сугестије и предлоге, учествују у раду Савета, Наставно-научног већа, Комисије за обезбеђење квалитета, Студентског парламента.

     - организација и функционисање система обезбеђења квалитета;

     Унапређење квалитета на Факултету спроводи се структурирањем и применом система обезбеђења квалитета. Систем обезбеђења квалитета чине: Комисија за обезбеђење квалитета Факултета, коју формира Наставно-научно веће; Комисије за обезбеђење квалитета департмана, које формирају већа департмана; Орган управљања (Савет), орган руковођења (декан Факултета); Стручни органи: већа департмана и Наставно-научно веће; Стратегија обезбеђења квалитета, која обухвата и мере и поступке за обезбеђење квалитета.

     - доношење корективних и превентивних мера на основу анализе процене испуњавања стандарда за обезбеђење квалитета.
     
Доношење и спровођење корективних мера за сваки од 14 дефинисаних стандарда самовредновања и оцењивања вискошколских установа је описан у у документу Стандарди и поступци обезбеђења квалитета Природно-математичког факултета у Нишу.

     Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности испитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља:
     +++ - високо значајно; ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја

СНАГЕ
Институционални систем обезбеђења квалитета Факултета регулише неопходне аспекте праћења и обезбеђења квалитета.....................................................  +++
Дефинисане су одговорности и надлежности субјеката обезбеђења квалитета...................................................... +++

Одлична информатичка подршка гарантује периодичност и правовременост анкетирања........... +++

СЛАБОСТИ
Слаба мотивисаност студената за укључивање у процесе који им не доносе одмах жељене промене................................................................... ++

Неадекватно спровођење корективних мера......................................... +++

МОГУЋНОСТИ
Самовредновање представља и учење о новим начинима унапређивања квалитета.............................. +++

Поједноставити и унапредити поступке и процедуре за сакупљање података неопходних за праћење и евалуацију квалитета ........................................................... ++

ОПАСНОСТИ
Временска неусклађеност и неинформисаност о процедурама и правилима на државном нивоу...................................................................+++

Могуће је да предложене и имплементиране корективне мере не доведу до жељених побољшања .................................................................++

Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 3


     Потребно је унапредити институционални систем управљања квалитетом уношењем измена и допуна ради прецизнијег дефинисања обавеза и одговорности субјеката обезбеђења квалитета, као и поступке за обезбеђење квалитета. Савет Факултета би требао да има значајнију улогу у контролисању система обезбеђивања квалитета, а Већа департмана да преузму већу одговорност за имплементацију корективних мера по предлогу Комисије за обезбеђење квалитета.
     Неефикасне процедуре треба унапредити, у смислу јасније спецификације примене корективних мера предложених на основу анализе.
     Потребно је вршити динамичније циклично смењивање самовредновања и акционог планирања: скратити циклусе у којима се спроводи самовредновање и форму-лисати акционе планове за краће периоде.
     Информисати и едуковати субјекте обезбеђења квалитета – наставнике и сараднике, ненаставно особље и стручне службе, као и студенте – о систему обезбеђења квалитета, надлежностима, обавезама и одговорностима појединих субјеката.

Показатељи и прилози за стандард 3

Прилог 3.1.   Формално успостављено тело (комисија, одбор, центар) са конкретном одговорношћу за унутрашње осигурање квалитета у високошколској установи (извод из Статута) и опис рада (до 100 речи)
Прилог 3.2.   Спроведене анкете
Прилог 3.3.   Документ о анализи резултата анкета и о усвајању корективних и превентивних мера
Прилог 3.3.   Одлука НН Већа о анализи резултата анкета и усвајању корективних и превентивних мера