Универзитет у Нишу, Природно-математички факултет
   ИЗВЕШТАЈ О САМОВРЕДНОВАЊУ ВИСОКОШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ

СТАНДАРД 9 : КВАЛИТЕТ УЏБЕНИКА, ЛИТЕРАТУРЕ, БИБЛИОТЕЧКИХ И ИНФОРМАТИЧКИХ РЕСУРСА

Квалитет уџбеника, литературе, библиотечких и информатичких ресурса се обезбеђује доношењем и спровођењем одговарајућег подзаконског акта.

а) Опис стања, анализа и процена стандарда 9

     Природно-математички факултет у Нишу поседује библиотеку са 2 читаонице, укупне површине 85.80 м2. Магацински простор библиотеке износи 154 м2.
     Библиотека поседује богату збирку уџбеничке, стручне, научне и приручне литературе, која је намењена свим студијским програмима Факултета. Библиотека има 36043 библиотечких јединица (укупан фонд), првенствено из области природно-математичких наука, које обезбеђују и унапређују наставни процес.
     Библиотечке ресурсе чине сопствени фондови књига (13269 књига и 22774 часописа) и КОБСОН (приступ електронским часописима). Поред лисног библиотечког каталога ради се и електронски каталог у бази COBISS (више од 2/3 монографских публикација се налази у том каталогу).
     Поред основних уџбеника неопходних за извођење наставе на предметима, библиотека Факултета је опремљена и бројним примерцима који доприносе високом степену образовања и информисаности о актуелностима у научним областима наставног особља и студената. Поред тога у библиотеци се налазе дипломски радови, мастер радови, специјалистички радови, магистарске тезе и докторске дисертације, као и 146 наслова уџбеника и монографија чији су аутори наставници запослени на Природно-математичком факултету.
     Као централна библиотека, библиотека Универзитета у Нишу својим библиотечким ресурсима допуњује библиотеку Факултета.
     Природно-математички факултет у Нишу обезбеђује студентима неопходне информатичке ресурсе за савлађивање градива: потребан број рачунара одговарајућег квалитета, другу информатичку опрему, приступ интернету и осталу комуникациону опрему. Факултет поседује следећу информатучку опрему:
     1. информациони систем,
     2. рачунарске учиноце и сервере који су намењени настави,
     3. веб сервер и мејл сервер и
     4. рачунарску мрежу Факултета.
     Факултет поседује четири рачунарске учионице опремљене савременим рачунарима који студентима и наставницима омогућавају несметано извођење наставе и коришћење интернета. Учионице поседују следећи број рачунара 20+15+11+12=58 (116 места).
     Такође, постоји и сервер на коме студенти Рачунарских наука могу да користе SQL и Веб сервер у оквиру наставе рачунарских наука. Постоје и сервиси за учење на даљину (Moodle сервери 2 и SharePoint). Свим студентима је отворен мејл на Office 365.
     Рачунарска мрежа факултета је заснована Cisco мрежној опреми, а пасивна мрежа је задодољава стандарде структурног каблирања и мин. 5е категорију. Кичма мреже је гигабитна. Инсталирано је више од 300 прикључака (мин. 3 по просторији). Такође постоји и бежични интернет а и EDUROAM.

б) Процена испуњености стандарда 9 (SWOT анализа)

     У оквиру стандарда 9, Факултет је анализирао и квантитативно оценио следеће елементе:

     - Постојање општег акта о уџбеницима и поступање по њему +++

     Факултет је донео Правилник о уџбеницима, којим су дефинисани стандарди квалитета у погледу садржаја, структуре, стила и обима уџбеника. Предвиђено је обавезно анкетирање студената о уџбеницима који се користе.

     - Покривеност предмета уџбеницима и училима +++

     Усвајањем предложених уџбеника као основне литературе, уз сваки наставни предмет из студијског програма, испуњен је стандард квалитета 9.

Област

Број уџбеника
на српском језику

Број уџбеника
на страним језицима

Укупан број

Биолошке науке (биологија и екологија)

751

121

872

Гео науке
(географија и туризам)

1230

50

1280

Математичке науке

1454

1920

3374

Рачунарске науке

231

136

367

Физичке науке

1117

958

2075

Хемијске науке

1187

923

2110


     - Структуру и обим библиотечког фонда +++

     Библиотечке ресурсе чине сопствени фондови књига (13269 књига и 22774 часописа) и КОБСОН (приступ електронским часописима), при чему је укупан фонд библиотечких јединица из области: математике 14635, хемије 12654, физике 5623, географије 1797 и биологије са екологијом 1216.

     - Постојање информатичких ресурса (рачунара, софтвера, интернета, електронских облика часописа) +++

     Природно-математички факултет у Нишу поседује адекватну информатучку опрему.

     - Број и стручну спрему запослених у библиотеци и другим релевантним службама +++

     У Библиотеци је стално запослено 5 ненаставних радника са високом стручном спремом, а у Рачунарском центру 4 ненаставна радника са високом стручном спремом.

     - Адекватност услова за рад (простор, радно време) ++

     Факултет не располаже адекватним простором за рад библиотеке у читаоничном делу библиотеке. Библиотека је смештена на укупно 85.80 м2 простора, а читаоница у саставу библиотеке, има само 4 места у једном простору и 12 у другом простору (објекат у дворишту Факултета), што је недовољно за број студената на Факултету. Такође, због недостатка простора, неки делови библиотечког фонда смештени су у магацину иако се релативно често користе.

     Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности испитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља:
     +++ - високо значајно; ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја

СНАГЕ
Постојање Правилника о уџбеницима и другој наставној литератури ........................................................ +++
Рачунарска опремљеност факултета ........................... +++
Добра покривеност предмета стручном и савременом литературом ......................................................................... +++

Довољан број и повољна квалификациона структура запослених у Библиотеци и Рачунарском центру .........++

СЛАБОСТИ
Бирање лакших предмета, студијских програма, модула ради веће пролазности уместо оних који представљају стварно интересовање студената ............................................................................................................ ++

Не постоји посебан простор за студентски клуб ..................................... ++

МОГУЋНОСТИ
Стручно усавршавање запослених у Библиотеци и Рачунарском центру укључивањем у међународне пројекте (ТЕМПУС и слично) ........................................... +++

Велике могућности приступа електронским информацијама преко КОБСОН сервиса ...................... ++

ОПАСНОСТИ
Застаревање информатичке опреме и програма .................................+++

Могућност да финансирање у наредном периоду не буде адекватно, што може негативно утицати на развој библиотечких и информатичких ресурса ................................................................................................................ ++

Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 9

     Посебно интензивне треба да буду активности за решавање проблема простора у читаоници библиотеке.
     Повећати инвестирање у обнављање библиотечког фонда и у издавачку делатност Факултета.
     Додатно унапређење Правилника о уџбеницима и другој наставној литератури.
     Подстицање наставног особља на издавачку делатност.
     Усавршавање постојећих и покретање нових часописа чији је издавач Факултет.
     Учешће у пројектима који могу допринети унапређењу и осавремењивању информатичких ресурса.
     Подстицање студената на коришћење библиотеке.
     Додатно унапређење компетентности и мотивисаности запослених у библиотеци Рачунарском центру.
     Континуирано осавремењавање информатичке опреме и набавка нових лиценцираних програма.
     Боље информисање и едукација студената о значају и могућностима коришћења литературе на страним језицима.

Показатељи и прилози за стандард 9

Табела 9.1.   Број и врста библиотечких јединица у високошколској установи
Табела 9.2.   Назив уџбеника и монографија чији су аутори наставници запослени на високошколској установи
Прилог 9.1.а.   Правилник о монографијама
Прилог 9.1.б.   Правилник о издавачкој делатности Факултета
Прилог 9.1.ц.   Правилник о уџбеницима
Прилог 9.2.   Попис информатичких ресурса