СТАНДАРД 6 : КВАЛИТЕТ НАУЧНОИСТРАЖИВАЧКОГ, УМЕТНИЧКОГ И СТРУЧНОГ РАДА
Високошколска установа непрекидно ради на подстицању, обезбеђењу услова, праћењу и провери резултата научноистраживачког, уметничког и стручног рада и на њиховом укључивању у наставни процес.
а) Опис стања, анализа и процена стандарда 6
На основу свих изложених активности на примени стандарда 7, 9 и 11, може се рећи да Природно-математички факултет у потпуности испуњава услове за реализацију и организовање научно-истраживачког и стручног рада, односно да испуњава стандард 6.
Истраживања на ПМФ-у одвијају се реализацијом пројеката из основних истраживања, технолошког развоја, интегралних и интердисциплинарних истраживања, истраживања у оквиру ТЕМПУС и ФП програма.
Тренутно се на Природно-математичком факултету ради на великом броју пројеката и то: 25 пројеката основних истраживања, 9 пројекта технолошког развоја, 11 интегралних пројеката, 1 пројекат у оквиру ФП7 програма, 1 ТЕМПУС пројект. Више од 80% наставника и сарадник Факултета је укључено у реализацију националних пројеката.
Осам пројеката из области основних истраживања и технолошког развоја, које финансира МПНТР РС, реализују наставници нашег факултета у својству руководиоца пројекта:
1. Електрични пробој гасова, површински процеси и примене (ОН 171025)
2. Природни производи биљака и лишајева: изоловање, идентификација, биолошка активност и примена (ОН 172047)
3. Комбинаторне библиотеке хетерогених катализатора, природних производа, модификованих природних производа и њихових аналога: пут ка новим биолошки активним агенсима (ОН 172061)
4. Функционална анализа, стохастичка анализа и примене (ОН 174007)
5. Развој метода израчунавања и процесирања информација: теорија и примене (ОН 174013)
6. Проблеми нелинеарне анализе, теорије оператора, топологије и примене (ОН 174025)
7. Испитивање енергетске ефикасности фотонапонске соларне електране од 2 kW (ТР 33009)
8. Развој и карактеризација новог биосорбента за пречишћавање природних и отпадних вода (ТР 34008).
На пројектима је од укупно 140 наставника и сарадника ПМФ-а, ангажовано 113 наставника и сарадника, као и већи број лабораната и запослених из категорије админи-стра¬тивно-техничког особља, а у пројектне активности укључени су и студенти мастер и докторских студија Факултета, чиме се реализује јединство научно-истраживачког рада и наставног процеса.
Досадашњи резултати истраживача са Природно-математичког факултета у научним и стручним истраживањима се високо цене, о чему сведочи велики број чланака објављених у водећим међународним научним часописима (http://www.pmf.ni.ac.rs/pmf/vesti/PMF_Nis_radovi_2011_12.htm). Само у 2012. години Факултет је објавио укупно 437 научних радова, док је за период 2008-2013. објавио 869 SCI-индексираних радова. Однос броја SCI индексираних радова према укупном броју наставника и сарадника на ПМФ-у је 6,23.
Факултет ради на сталној примени резултата истраживања, што је обезбеђено трансфером технологије релевантним индустријама, пословним заједницама и непрофитним организацијама:
1. Ново развојно решење (М82) у оквиру пројекта "Развој технологије сушења и ферментације Петровачке кобасице (Petrovská klobása – ознака географског порекла) у контролисаним условима", Ев. бр. TR - 20037 (2007-2010).
Облик валоризације, односно тржишне комерцијализације: Модел оптималне ферментације, сушења и зрења безбедне петровачке кобасице врхунског квалитета у традиционалним условима производње
2. Природно-математички факултет у Нишу је на основу ангажовања одређеног броја наставника који су након одговарајуће обуке и положених испита стекли сертификате предавача за обуку лица за саветника за хемикалје, решењем Агенције за хемикалије Републике Србије број: 153-01-00005/2012-01 од 2. априла 2012. године је добио одобрење за вршење обуке лица за саветника за хемикалије.
Облик валоризације, односно тржишне комерцијализације: У оквиру активности обуке за саветника за хемикалије извршено је пет курсева обуке, а 29 кандидата је након успешно положеног испита добило одговарајуће сертификате о звању Саветник за хемикалије. Курсеви обуке су планирани и у току 2012/13. школске године.
3. Информациони систем за подршку у пројектовању и производњи фасадне столарије. Категорија: Нови софтвер. Аутор: др Дејан Алексић, доцент ПМФ-а Облик валоризације, односно тржишне комерцијализације: Информациони систем за подршку у пројектовању и производњи фасадне столарије је имплементиран и практично се користи у производном процесу у фабрици Ролопласт, Ковачица, који се тренутно састоји из четри производне линије за аутоматску производњу PVC столарије.
4. Хроматографска и спектроскопска анализа квалитета грожђа и вина.
Облик валоризације, односно тржишне комерцијализације: Извршене су хроматографска и спектроскопска анализа квалитета грожђа и вина за следеће винарије у Србији: Рубин (Крушевац), Винo Жупа (Александровац), Навип (Врање), Краљевска винарија (Опленац), Подрум Радовановић (Крњево, Велика Плана). Малча (Ниш), Вински подрум Радмиловац (Београд) у периоду од 2009. године до данас. Исте анализе су урађене по поруџбини Пољопривредног факултета у Земуну у току 2011. године и за Пољопривредну и саветодавну и стручну службу из Неготина у току 2012. године.
5. Израда годишњег програма управљања рибарским подручјем "PIO VLASINA" за 2010. годину.
Облик валоризације, односно тржишне комерцијализације: Наруцилац и корисник годишњег програма: ЈП ДИРЕКЦИЈА ЗА ГРАЂЕВИНСКО ЗЕМЉИШТЕ И ПУТЕВИ СУРДУЛИЦА.
6. Давање савета у области управљања отпадом: Анализа предложене верзије регионалног стратешког плана управљања отпадом, предлагање мера и праћење реализације наведеног акта
Облик валоризације, односно тржишне комерцијализације: За члана Савета за управљање отпадом именован доц. Др Драган Ђорђевић са депатмана за хемију, Решење објављено у Службеном листу Града Ниша бр. 2991/ 2012-01. oд 25.09.2012. године
7. Нови производ или технологија у производњи, М82 - Хемијска активација алуминијум-оксида
Облик валоризације, односно тржишне комерцијализације: Техничко решење представља нову технологију за добијање активираног алуминијум-оксида који се користи у производњи електронских цеви. Технологија је реализована у фабрици Еи-РЦ Ниш у 2008. години.
8. Нови производ или технологија у производњи, М82 - Добијање, карактеризација и примена биосорбента на бази коре Lagenaria vulgaris
Облик валоризације, односно тржишне комерцијализације: Биосорбент представља нови производ, оригинални материјал, који је намењен за уклањање органских и неорганских полутаната из природних и отпадних вода. Овај материјал се примењује у пилот постројењима за пречишћавање воде ЈКП "Наиссус" Ниш и у фабрици EI SOVA/HARDER DIGITAL SOVA Ниш од 2012. године.
9. Спектрално-селективни апсорбер Сунчевог зрачења на електрохемијски обојеном анодно оксидованом алуминијуму.
Облик валоризације, односно тржишне комерцијализације: Више од 20 година се користи у производњи термалних колектора Сунчевог зрачења са спектрално селективним апсорбером. Раније су се ови колектори производили у Nissal-у у Нишу, а сада се производе у фирми Agrosistems у Нишу.
10. Хибридни колектор Сунчевог зрачења.
Облик валоризације, односно тржишне комерцијализације: Урађена су техничка решења по којима заинтересоване фирме могу да производе хибридне колекторе Сунчевог зрачења са соларним модулима од аморфног и монoкристалног сислицијума.
11. Акредитовани курсеви континуиране професионалне едукације из области примене масене спектрометрије
Облик валоризације, односно тржишне комерцијализације: Од 2008. године, организују се курсеви континуиране професионалне едукације из области примене масене спектрометрије. Организовано је до сада 7 курсева, које су похађали више од 400 полазника, запослених у индустрији, научно-истраживачким лабораторијама, универзитетима у Србији и окружењу (Т. Анђелковић).
12. Акредитовани курсеви сталног стручног усаврсавања наставника природних наука Облик валоризације, односно тржишне комерцијализације: Од 2009. године акредитовани су курсеви сталног стручног усавршавања наставника природних наука од стране Завода за унапређење образовања и васпитања, под називом "Хемија гасова у природи, настави и индустрији" и "Планета Земља: минерали, стене, руде – од појаве до рудног богатства" (Т. Анђелковић, Р. Николић, А. Бојић, А. Зарубица).
13. Интегрисани информациони систем факултета – "ФАКУЛТИС". Интегрисани информациони систем факултета представља комплетно решење за вођење студентске евиденције факултета, вођење основне кадровске евиденције, израду распореда часова, евиденцију наставних планова, евидентирање школарина и уплата студената идр. Софтвер прати студента од тренутка његовог пријављивања за полагање пријемног испита, преко праћења остварених резултата током студија, издавања разних потврда и уверења, па све до коначног издавања дипломе о стеченом високом образовању. Подељен је у неколико модула који функционишу као заједничка целина (упис на студије, евиденција студената, извештаји, предмети, наставници, модул за слање СМС порука, администрација целокупног система) чинећи софтвер пре свега једноставним за коришћење. Софтвер је имплементиран с једне стране на основу искуства у раду људи из студентских служби факултета, као и на основу Закона о високом образовању и основних принципа Болоњске декларације. Софтвер је применљив на све нивое студија (основне, мастер и докторске). Поред овог софтвера, развијене су још 3 апликације, и то – Студентски портал који омогућује сваком студенту праћење вести са сајта факултета, увид у уписане семестре, положене испите, освојене бодове, плаћене школарине, као и електронску пријаву испита. Наставнички портал је намењен наставном особљу факултета које преко портала има могућност постављања електронског материјала за предмете, вођење евиденције наставе, освојених поена студената на предиспитним обавезама, као и на самом испиту, заказивање колоквијума и евединцију наставе. Упитник је софтвер који омогућује анкетирање студената путем електронских формулара чији се резултати користе у процесу самоевалуације и праћења рада служби, управе, као и рада наставника на факултету.
Облик валоризације, односно тржишне комерцијализације: Програм тренуто функционише на осам факултета Универзитета у Нишу (Природно-математички факултет, Филозофски факултет, Машински факултет, Факултет спорта и физичког васпитања, Учитељски факултет, Факултет уметности, Економски факултет), Високој школи пословних студија у Лесковцу, на Економском и Правном факултету у Крагујевцу, Факултету за хотелијерство и туризам из Врњачке Бање, Техничком факултету у Чачку, као и на Факултету за спорт и физичко васпитање у Лепосавићу, Технолошки факултет у Лесковцу (у фази имплементације).
Природно-математички факултет обезбеђује интегрисаност истраживачких метода и резултата истраживања у наставне програме академских и докторских студија, што се може уочити на основу сродности садржаја предмета које наставници предају на студијама другог и трећег нивоа и њихових научних референци, као и на основу ангажовања сарадничког кадра у настави, који су истовремено студенти мастер и докторских студија, на пројектима које ови наставници воде.
Подстицање наставника и сарадника на публиковање резултата истраживања је остварена увођењем строжијих критеријума за оцењивање истраживача при конкурсима за пројекте, као и критеријумима за изборе у наставна и научна звања.
Избори у звање наставника спроводе се уз примену критеријума који се односе на научно-истраживачки и стручни рад у складу са препорукама Националног савета за високо образовање и критеријумима који важе за природно-математичко поље на Универзитету у Нишу. Поступак избора је транспарентан, а материјал је дат на сајту Факултета.
Избор и именовање наставника и ментора на студијским програмима докторских студија обавља се у складу са тренутно важећим стандардима за акредитацију студијских програма докторских студија које је донео Национални савет за високо образовање Републике Србије. Ментори имају по најмање 5 радова објављених у часописима са SCI листе. Овај услов испуњава 75% наставника од свих запослених у звањима редовног професора, ванредног професора или доцента.
Факултет има развијену сарадњу са научно-истраживачким организацијама у иностранству, заједничке истраживачке пројекте и честа гостовања светских стручњака из разних области.
Примери међународне сарадње Природно-математичког факултета су:
- Федерални споразум са Институтом за теоријску физику (ICTP) из Трста,
- Институт MAX PLANK Минхен, UNESCO Париз и UNESCO-BRESCE Венеција као главни партнери Факултета у координацији сарадње у Југоисточној Европи у области Математичке и Теоријске физике кроз рад Мреже Southeastern European Network in Mathematical and Theoretical Physics (SEENET-MTP).
- Faculty of Natural Sciences and Mathematics, Sts. Cyril and Methodius University, Skopje, Macedonia;
- Bulgarian Academy of Sciences, Sofia, Bulgaria;
- Centro de edafologia y biologia aplicada del segura (CEBAS-CSIC), Campus Universitario de Espinardo, Murcia, Spain;
- National Institute for Agricultural Research (INRA-SPO), Montpellier, France;
- School of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, Trinity College Dublin, College Green, Dublin, Ireland;
- Department of Chemistry, Norwegian University of Science and Technology (NTNU), Trondheim, Norway;
- Faculty of Pharmaceutical Sciences, Tokushima Bunri University, Tokushima, Japan;
- University "Marie et Pierre Curie", Paris, France;
- University of Greenwich, School of Science;
- бројни други факултети и институти у Француској, Италији, Данској и Пољској.
б) Процена испуњености стандарда 6 (SWOT анализа)
- усаглашеност образовног, научноистраживачког и стручног рада;
- перманентност научног истраживања и међународне сарадње;
- праћење и оцењивање квалитета научноистраживачког рада наставника и сарадника;
- усаглашеност садржаја научноистраживачког и стручног рада са стратешким опредељењем земље и европским циљевима;
- активно укључивање резултата истраживања у наставни процес;
- подстицање наставника и сарадника на публиковање резултата истраживања;
- издавачку делатност ++
На Факултету постоји растући тренд броја чланака у часописима са SCI и SCIe листе: 64 рада у 2008., 101 рад у 2009., 187 радова у 2010, 184 рада у 2011, 220 радова у 2012 и 113 радова у 2013 (до априла 2013).
- бригу о научно-истраживачком подмлатку.
Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности испитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља:
+++ - високо значајно: ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја
СНАГЕ |
СЛАБОСТИ |
МОГУЋНОСТИ |
ОПАСНОСТИ |
Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 6
Ојачати административну подршку за конкурисање на пројектима.
Подржати постојеће научне часописе чији је факултет издавач и размотрити могућности за издавање нових.
Побољшати информатичку подршку за евидентирање и континуално праћење научних резултата.
Успоставити систем финансијске помоћи за учешће младих сарадника на најпрестижнијим конференцијама.
Показатељи и прилози за стандард 6
Табела 6.2. Назив и евиденциони број научноистраживачких пројеката које финансира Министарстно науке, чији су руководиоци наставници стално запослени у високошколској установи.
Табела 6.3. Списак наставника и сарадника запослених и ангажованих у висо¬ко-школској установи, учесника у међународним пројектима и пројектима које финансира Министарство науке (назив пројекта), за период 2006-2010. и период 2011-2014.
Табела 6.4. Збирни преглед научноистраживачких резултата (публикација) у устаnови у претходној календарској години према критеријумима Министарства за науку.
Табела 6.5. Списак објављених докторских дисертација и одговарајуће публикације у часописима са рецензијом који приказују резултате докторске дисертације за све кандидате који су докторирали на високошколској установи у периоду 2006-2011.
Прилог 6.1. Награде и признања наставника, сарадника и студената за остварене резултате у научноистраживачком раду.
Прилог 6.2. Однос наставника и сарадника укључених у пројекте у односу на укупан број наставника и сарадника на високошколској установи.
Прилог 6.3. Однос броја SCI-индексираних радова у односу на укупан број наставника и сарадника на високошколској установи.
Прилог 6.4. Списак ментора према тренутно важећим стандардима који се односи на испуњеност услова за менторе у оквиру образовно-научног, односно образовноуметничког поља, као и однос броја ментора у односу на укупан број наставника на високошколској установи.
Прилог 6.5. Листа опреме у власништву установе која се користи за научноистраживачки, уметнички и стручни рад