СТАНДАРД 8 : КВАЛИТЕТ СТУДЕНАТА
Квалитет студената се обезбеђује селекцијом студената на унапред прописан и јаван начин, оцењивањем студената током рада у настави, перманентним праћењем и проверавањем резултата оцењивања и пролазности студената и предузимањем одговарајућих мера у случају пропуста.
а) Опис стања, анализа и процена стандарда 8
Факултет има програм благовременог информисања потенцијалних студената на сајту Факултета, на конкурсу, Сајму образовања. Осим званичног конкурса, у пропагандном материјалу наводе се и објашњавају потребне особине/карактеристике личности студената, потенцијали релевантни за будући позив и сви релевантни подаци о упису и студијама.
У конкурсу за упис на прву годину студија, за сваки студијски програм наводи се број кандидата који ће бити примљен, услови за упис, критеријуми рангирања, број кандидата који се финансирају из Буџета, висина школарине за кандидате који се не финансирају из Буџета, поступак спровођења пријемног испита и рангирања кандидата.
Последњих неколико година забележен је пораст броја студената уписаних на основне академске студије Факултета: 730 студената 2009/10 год., 877 студената 2010/11 год., 1001 студент 2011/12 год. и 1051 студент 2012/13. год., као и на мастер академске студије: 94 студента 2010/11 год., 253 студент 2011/12 год. и 378 студент 2012/13. год.
Конкурс за упис студената се објављује у средствима јавног информисања и на сајту Универзитета. Предлог броја студената по студијским програмима усваја Наставно-научно веће и упућује Универзитету.
Процедура, правила и услови уписа су дефинисани Правилником о упису студената на студијске програме Природно-математичког факултета у Нишу (Прилог 8.1.). Правилник садржи:
• критеријуме који се тичу претходног завршеног школовања,
• начин вредновања изузетних резултата кандидата постигнутих пре конкурисања за упис на Факултет,
• области из којих се врши елиминациона провера способности и вештина,
• оквирне садржаје пријемног испита,
• правила полагања пријемног испита,
• начин и поступак утврђивања редоследа кандидата на ранг-листи,
• надлежности Комисије за рангирање пријављених кандидата и Комисије за проверу знања пријављених кандидата,
• листу докумената које кандидат подноси.
Факултет врши сталну евалуацију адекватности критеријума и поступака пријемног испита у оквиру развојних пројеката.
О свим аспектима пријемног испита стара се Централна комисија за спровођење пријемног испита коју чине 3 (три) члана, а одређује је декан Факултета, на предлог Научно-наставног већа Факултета. Комисија се верификује сваке године. Факултет формира, на предлог већа департмана, за сваки департман по једну комисију за рангирање пријављених кандидата и комисију за проверу знања пријављених кандидата.
Све информацијепотребне будућим студентима, које их упућују у план студија се могу видети на интернет страници Факултета.
Обилазак средњих школа, ради уписа будућих студената, се врши по листи средњих школа добијеној анализом уписа. Презентацију заједнички држе барем један професор и један студент Факултета који су, по правилу, завршили ту школу.
При селекцији студената за упис, Факултет вреднује резултате претходног школовања и резултате на пријемном испиту, у складу са законом и одговарајућим општим актима., и то збир просечних оцена из свих предмета у првом, другом, трећем и четвртом разреду средње школе, помножен са 2 (два). По овом основу кандидат може стећи најмање 16, а највише 40 бодова. Општи успех у средњој школи рачуна се заокруживањем на две децимале. Пријемни испит је обавезан независно од броја пријављених кандидата на поједине студијске програме у оквиру Факултета.
Студентима су нарасполагању одређени просторни капацитети у којима ради Студентски парламент (Прилог 8.7). Рад студената се прати и стимулише се постизања квалитета и високих резултата (Прилог 8.6).
б) Процена испуњености стандарда 8 (SWOT анализа)
- Процедуру пријема студената +++
Процедуре које се односе на упис студената у прву годину студија су јасно дефинисане и јавне.
- Једнакост и равноправност студената, укључујући и студенте са посебним потребама +++
По националној, верској, полној и социјалној основи студенти имају равноправан третман. Једнакост и равноправност студената са посебним потребама су такође, загарантовани и негују се од настанка Факултета.
- Рад на планирању и развоју каријере студената ++
Планирање развоја каријере студената се врши кроз Центар за развој каријере при Универзитету у Нишу.
- Доступност информација о студијама ++
Информатор и веб сајт Факултета.
- Доступност процедура и критеријума оцењивања +++
Дефинисан је Правилник о полагању испита и оцењивању, који је доступан свим студентима на сајту Факултета.
- Анализу метода и критеријума оцењивања по предметима, програмима, годинама, уз корективне мере +
Потребно је детањније развити корективне мере у случају константно негативних оцена по предметима и програмима.
- Усклађеност метода оцењивања са исходима студијског програма ++
Методе оцењивања усмерене су на процену квалитета постигнутих исхода учења, како кoгнитивнх исходи учења (знање, разумевање, примена) тако и практичних и општих.
- Објективност и принципијелност наставника у процесу оцењивања ++
Објективност оцењивања наставника је предмет редовне провере од стране студената, која се остварује анкетирањем на крају сваког семестра.
- Праћење пролазности студената по предметима, програмима и годинама, уз корективне мере ++
Пролазност студената се прати од стране надлежних служби Факултета, али је потребно прецизније дефинисати корективне мере и поступке у циљу повећања квалитета наставе.
- Студентско организовање и учествовање у одлучивању ++
Студентско организовање и учествовање у одлучивању се обезбеђује кроз рад у Савету Факултета, НН већа факултета и Комисија за обезбеђење квалитета.
Квантификација процене предности, слабости, могућности и опасности испитиваних елемената анализе је извршена на основу следећих показатеља:
+++ - високо значајно; ++ - средње значајно; + - мало значајно; 0 - без значаја
СНАГЕ |
СЛАБОСТИ |
МОГУЋНОСТИ |
ОПАСНОСТИ |
Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 8
Унапредити информисање о припремној настави на Веб сајту Факултета.
Развити саджај веб сајта Факултета на енглеском језику ради промовисања у иностранству и привлачења квалитетних страних студената кроз програме мобилности.
Радити на обезбеђивању стипендија за студенте који имају изузетне резултате и квалитет, али слабије финансијске могућности.
Увести рад старијих студената као ментора млађим студентима.
Подстицати и подржавати учешће студената на такмичењима у циљу повећања мотивације за постизање посебних успеха.
Обезбедити атрактивне стручне праксе ради унапређења практичног рада студената.
Показатељи и прилози за стандард 8
Прилог 8.1. Правилник о процедури пријема студената
Прилог 8.2. Правилник о ближим условима остваривања студија на основним и дипломским академским студијама
Прилог 8.2.а. Правилник о полагању испита и оцењивању на испиту (Универзитет у Нишу)
Прилог 8.3. Анкете студената о процени услова и организације студијских програма
Прилог 8.4. Анкете студената о процени објективности оцењивања
Прилог 8.5. Процедуре и корективне мере у случају неиспуњавања и одступања од усвојених процедура оцењивања
Прилог 8.6. Правилник о додели признања најбољим студентима
Прилог 8.7. Одлука о оснивању Студентског парламента